Thursday, September 19, 2019

UPSI TUAN RUMAH PABM 2019-PIALA PERDANA MENTERI

TANJONG MALIM, 17 Sept (Bernama) -- Universiti Pendidikan Sultan Idris akan menjadi tuan rumah Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu 2019, Piala Perdana Menteri (PABM 2019) edisi ke -13 yang akan berlangsung pada 23 hingga 28 September 2019.

Pertandingan pidato yang melibatkan 50 peserta dari pelbagai institusi dan negara ini akan dirasmikan oleh Menteri Pendidikan, YB Dr. Maszlee Malik pada Malam Kemuncak PABM 2019 pada 28 September 2019 di Dewan Tuanku Canselor, UPSI Kampus Sultan Azlan Shah Proton City.

Tiga kategori yang akan dipertandingkan ialah Alam Melayu, Pelajar Antarabangsa di Malaysia (PAM) dan Antarabangsa.

PABM merupakan satu-satunya pertandingan pidato Bahasa Melayu peringkat antarabangsa yang diadakan di dunia bertujuan untuk memartabatkan citra dan kedaulatan Bahasa Melayu di persada dunia. Penganjurannya juga merupakan usaha untuk memperkukuh dan memperluas penggunaan Bahasa Melayu ke Institusi Pendidikan Tinggi (IPT) seluruh dunia, disamping memberi kesedaran khususnya kepada pelajar kepentingan memperjuangkan Bahasa Melayu sebagai alat penyatuan pelbagai bangsa dan negara.

Unit Media
Bahagian Komunikasi Korporat
Universiti Pendidikan Sultan Idris

Sumber: Universiti Pendidikan Sultan Idris

No comments:

Post a Comment

GRADIANT MELANCARKAN BAHAN KIMIA CURE UNTUK INDUSTRI PENTING DUNIA

Portfolio menyeluruh lebih 300 formulasi kimia proprietari dengan kepakaran di lapangan dan perkhidmatan bertaraf dunia yang meningkatkan ke...