Tuesday, September 17, 2019

KUMPULAN APTORUM TELAH MEMULAKAN KAJIAN YANG DIBOLEHKAN IND BAGI CALON MOLEKUL KECIL ALS-4 MEREKA UNTUK RAWATAN BAGI JANGKITAN YANG DISEBABKAN OLEH STAPHYLOCOCCUS AUREUS TERMASUK MRSA


NEW YORK, 10 Sept (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Aptorum Group Limited (Nasdaq: APM) (“Kumpulan Aptorum”), sebuah syarikat biofarmaseutikal yang memberi tumpuan kepada pembangunan pelbagai teknologi terapeutik  bagi menangani keperluan perubatan yang tidak dipenuhi di peringkat global, mengumumkan bahawa ia telah memulakan penyelidikan kajian ubat baharu yang dibolehkan (IND) bagi ALS-4, sebuah calon molekul ubat yang kecil yang ditunjukkan untuk rawatan bagi jangkitan yang disebabkan oleh Staphylococcus aureus (atau “S. Aureus”) termasuk Staphylococcus aureus yang tahan terhadap methicillin (MRSA, iaitu satu daripada virus yang lazim dikenali sebagai “super bug”) berdasarkan kepada satu pendekatan anti-virulens.

Calon ALS-4 itu telah berkembang dengan baik dan siri pertama bagi kajian toksikologi GLP telah diselesaikan menerusi sebuah organisasi penyelidikan kontrak berpangkalan di Amerika Utara yang dilantik (CRO). Khususnya, calon ALS-4 tidak menunjukkan sebarang kemutagenan di dalam ujian in vitro Ames. Pembangunan ALS-4 adalah mengikut jadual dan syarikat itu mensasarkan untuk menyerahkan IND yang berkaitan itu pada separuh pertama tahun 2020 dan sebuah kajian klinikal Tahap 1 hibrid sedang dirancang di Amerika Utara dengan kedua-dua sukarelawan dan pesakit yang sihat untuk mendapatkan pembacaan keberkesanan awal.

S. aureus adalah sejenis bakteria yang merupakan penyebab utama bagi jangkitan yang berkaitan dengan darah, paru-paru, kulit, tulang dan peranti, serta penyakit1 berkaitan dengan toksin. Adalah dianggarkan bahawa pesakit yang menghidapi bakteremia S. aureus mempunyai kadar kematian purata sebanyak 30%2 dan ia bertanggungjawab dalam menyebabkan lebih banyak kematian berbanding dengan gabungan3 AIDS, tuberkulosis dan virus hepatitis. MRSA dan vancomycin-pertengahan dan tahan S. aureus juga telah diklasifikasikan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebagai patogen keutamaan tinggi untuk penyelidikan dan pembangunan4.

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=12519

No comments:

Post a Comment

GRADIANT MELANCARKAN BAHAN KIMIA CURE UNTUK INDUSTRI PENTING DUNIA

Portfolio menyeluruh lebih 300 formulasi kimia proprietari dengan kepakaran di lapangan dan perkhidmatan bertaraf dunia yang meningkatkan ke...