Penglibatan Ibu Bapa dan Motivasi Kanak-kanak Berkaitan dengan Kadar Pengekalan Pembelajaran Anak-anak
TOKYO, 1 Sept (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Institut Penyelidikan SPRIX, yang dikendalikan oleh SPRIX (Ibu Pejabat: Toshima Ward, Tokyo) (Wakil Pengarah dan Presiden: Hiroyuki Tsuneishi) telah melaksanakan dua tinjauan yang dirancang untuk lebih memahami keadaan pendidikan di seluruh dunia. Kedua-dua tinjauan itu mensasarkan kanak-kanak dan ibu bapa atau penjaga mereka di sebelas buah negara yang berlainan. Tinjauan pertama adalah satu tinjauan kesedaran, bertumpukan kepada pembelajaran, dan yang kedua adalah satu tinjauan pengetahuan, yang bertumpu kepada pengukuran bagi kemahiran akademik asas.
Siaran media ini mempunyai ciri-ciri multimedia. Lihat siaran lengkap di sini:
https://www.businesswire.com/news/home/20210831005018/en/
Setiap tinjauan itu melibatkan satu ribu responden di setiap negara, untuk sejumlah 22,000 responden kanak-kanak, ibu bapa, dan penjaga. Hasilnya menunjukkan bahawa negara yang mempunyai tahap ketekalan dan pengekalan pembelajaran yang lebih tinggi untuk kemahiran akademik asas juga mempunyai kadar penglibatan ibu bapa atau penjaga yang lebih tinggi di dalam pembelajaran kanak-kanak itu. Hasil tinjauan kemahiran akademik asas juga menunjukkan trend kadar tindak balas yang lebih tinggi apabila profesion masa depan seseorang kanak-kanak diketahui dengan jelas.
Sorotan Hasil Tinjauan
1. Purata kadar tindak balas bagi hasil tinjauan kemahiran akademik asas melebihi tujuh puluh peratus di Asia. Hasil bagi Eropah dan Amerika Syarikat pada umumnya adalah lebih rendah.
TOKYO, 1 Sept (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Institut Penyelidikan SPRIX, yang dikendalikan oleh SPRIX (Ibu Pejabat: Toshima Ward, Tokyo) (Wakil Pengarah dan Presiden: Hiroyuki Tsuneishi) telah melaksanakan dua tinjauan yang dirancang untuk lebih memahami keadaan pendidikan di seluruh dunia. Kedua-dua tinjauan itu mensasarkan kanak-kanak dan ibu bapa atau penjaga mereka di sebelas buah negara yang berlainan. Tinjauan pertama adalah satu tinjauan kesedaran, bertumpukan kepada pembelajaran, dan yang kedua adalah satu tinjauan pengetahuan, yang bertumpu kepada pengukuran bagi kemahiran akademik asas.
Siaran media ini mempunyai ciri-ciri multimedia. Lihat siaran lengkap di sini:
https://www.businesswire.com/news/home/20210831005018/en/
Setiap tinjauan itu melibatkan satu ribu responden di setiap negara, untuk sejumlah 22,000 responden kanak-kanak, ibu bapa, dan penjaga. Hasilnya menunjukkan bahawa negara yang mempunyai tahap ketekalan dan pengekalan pembelajaran yang lebih tinggi untuk kemahiran akademik asas juga mempunyai kadar penglibatan ibu bapa atau penjaga yang lebih tinggi di dalam pembelajaran kanak-kanak itu. Hasil tinjauan kemahiran akademik asas juga menunjukkan trend kadar tindak balas yang lebih tinggi apabila profesion masa depan seseorang kanak-kanak diketahui dengan jelas.
Sorotan Hasil Tinjauan
1. Purata kadar tindak balas bagi hasil tinjauan kemahiran akademik asas melebihi tujuh puluh peratus di Asia. Hasil bagi Eropah dan Amerika Syarikat pada umumnya adalah lebih rendah.
Kami melihat perbezaan wilayah yang jelas di dalam kadar ketekalan dan pengekalan pembelajaran bagi kanak-kanak berumur lima belas tahun dan ke bawah.
2. Kanak-kanak dari negara-negara dengan kadar ketekalan dan pengekalan pembelajaran yang lebih tinggi mempunyai satu visi yang lebih jelas bagi masa depan mereka.
2. Kanak-kanak dari negara-negara dengan kadar ketekalan dan pengekalan pembelajaran yang lebih tinggi mempunyai satu visi yang lebih jelas bagi masa depan mereka.
Kanak-kanak dengan satu visi masa depan yang jelas mempunyai minat yang jelas terhadap kelas-kelas sekolah dan belajar sendiri.
3. Semua negara yang ditinjau menyedari pentingnya kemahiran akademik asas.
3. Semua negara yang ditinjau menyedari pentingnya kemahiran akademik asas.
Walaupun begitu, beberapa perbezaan telah dilihat di dalam pendekatan kepada pembelajaran di Asia dan Eropah dan Amerika Syarikat.
4. Kepuasan di kelas-kelas sekolah melebihi lapan puluh peratus. Peralihan pandemik kepada pembelajaran dalam talian telah menjadi ketara. Lebih daripada tujuh puluh peratus ibu bapa dan penjaga mahukan satu tinjauan pengetahuan untuk secara berkala mengkaji kesukaran kelas-kelas dalam talian semasa pandemik seperti COVID-19.
4. Kepuasan di kelas-kelas sekolah melebihi lapan puluh peratus. Peralihan pandemik kepada pembelajaran dalam talian telah menjadi ketara. Lebih daripada tujuh puluh peratus ibu bapa dan penjaga mahukan satu tinjauan pengetahuan untuk secara berkala mengkaji kesukaran kelas-kelas dalam talian semasa pandemik seperti COVID-19.
CATATAN: Semasa berkongsi kandungan daripada siaran akhbar ini, nyatakan bahawa mereka telah dihasilkan oleh Institut Penyelidikan SPRIX.
Gambaran Keseluruhan Tinjauan | |
Negara Sasaran: | Jepun, Amerika Syarikat, China, India, United Kingdom, Perancis, Poland, Thailand, Indonesia, Malaysia, Myanmar |
Responden Sasaran: | Kanak-kanak, berumur enam hingga lima belas tahun, 1,000 dari setiap negara yang ditinjau untuk sejumlah 11,000 responden. Ibu bapa atau penjaga bagi kanak-kanak terbabit, 1,000 dari setiap negara yang ditinjau bagi sejumlah 11,000 responden. |
Kaedah Tinjauan: | Dalam Talian |
Kandungan Tinjauan: | Tinjauan kesedaran mengemukakan soalan mengenai pembelajaran kepada kedua-dua kanak-kanak dan ibu bapa atau penjaga. Tinjauan kemahiran akademik bertanyakan sejumlah lima puluh soalan dalam satu format ujian asas, untuk kanak-kanak. |
Tempoh Tinjauan: | Ogos hingga September, 2020 |
1. Purata kadar tindak balas bagi hasil tinjauan kemahiran akademik asas melebihi tujuh puluh peratus di Asia. Hasil bagi Eropah dan Amerika Syarikat pada umumnya adalah lebih rendah.
Kami melihat perbezaan wilayah yang jelas di dalam kadar ketekalan dan pengekalan pembelajaran bagi kanak-kanak yang berumur lima belas tahun dan ke bawah.
Di dalam tinjauan kemahiran akademik asas yang dilakukan oleh SPRIX, yang menyasarkan kanak-kanak berumur lima belas atau lebih muda di sebelas negara yang berlainan, kadar tindak balas bagi negara-negara di Eropah dan Amerika Syarikat adalah rendah. Sebaliknya, kadar tindak balas bagi negara-negara di Asia, secara purata, adalah tujuh puluh peratus atau lebih tinggi. Kami melihat satu perbezaan wilayah dalam kadar ketekalan dan pengekalan pembelajaran kemahiran akademik asas.
Tajuk Carta: Purata Kadar Tindak Balas (sebagai Peratusan) untuk Tinjauan Kemahiran Akademik Asas yang Ditujukan pada Kanak-kanak Berumur Lima Belas dan Lebih Muda Merentasi Sebelas Negara
2. Kanak-kanak dari negara-negara dengan kadar ketekalan dan pengekalan pembelajaran yang lebih tinggi mempunyai satu visi yang lebih jelas bagi masa depan mereka.
Kanak-kanak dengan satu visi masa depan yang jelas mempunyai minat yang tinggi terhadap kelas-kelas sekolah dan belajar sendiri.
Meninjau kanak-kanak mengenai masa depan mereka menyaksikan skor tinggi secara konsisten bagi profesion perubatan, profesion teknologi dan kejuruteraan, dan profesion pendidikan merentasi kebanyakan negara. Tidak ada perbezaan besar bagi profesion masa depan di antara sebelas buah negara itu. Ketika inovasi teknikal meningkatkan peranan teknologi IT dan digital di dalam peranan perkhidmatan di setiap industri, kami percaya bahawa kanak-kanak akan semakin berminat di dalam profesion teknikal, kejuruteraan, dan pengaturcaraan.
Tajuk Carta: Profesion yang Diminati oleh Kanak-kanak
Bagaimanapun, kami telah melihat perbezaan wilayah berhubung dengan visi kanak-kanak yang jelas mengenai profesion masa depan. Dengan pengecualian Japan, kanak-kanak di negara-negara Asia yang lain mempunyai visi yang lebih jelas mengenai profesion masa depan jika dibandingkan dengan rakan mereka di Eropah dan Amerika Syarikat. Memandangkan begitu dekat hasil memetakan untuk pengagihan hasil bagi negara-negara di mana kemahiran akademik asas dikekalkan, kami percaya hasil ini mempunyai pertalian.
Tajuk Carta: Kadar (sebagai Peratusan) bagi Kanak-kanak yang Sama ada Tidak Mempunyai Profesion Masa Depan yang Dikenal pasti atau Belum Memutuskan terhadap satu Profesion Masa Depan
Tambahan pula, kanak-kanak di negara-negara di mana keputusan menunjukkan satu profesion masa depan yang jelas juga menyatakan perasaan positif terhadap kelas-kelas mereka di sekolah. Di samping itu, garis trend bagi minat untuk belajar di luar sekolah adalah tinggi. Tinjauan itu jelas menunjukkan tahap motivasi belajar yang sangat tinggi.
Tajuk Carta: Kadar (sebagai Peratusan) bagi Kanak-kanak yang Berpendapat Kerja Sekolah adalah Menarik
Tajuk Carta: Purata Waktu Belajar (dalam Jam) Di Luar Kelas Sekolah
3. Semua negara yang ditinjau menyedari pentingnya pembelajaran asas.
Walaupun begitu, beberapa perbezaan telah dilihat dalam pendekatan kepada pembelajaran di Asia dan Eropah dan Amerika Syarikat.
Kesedaran bagi ibu bapa dan penjaga berhubung kemahiran akademik asas anak-anak mereka adalah sangat tinggi, melebihi sembilan puluh peratus bagi ibu bapa dan penjaga di sebelas negara yang ditinjau itu yang percaya bahawa kemahiran akademik asas adalah penting. Tinjauan itu juga menunjukkan dengan jelas bahawa kira-kira sembilan puluh peratus ibu bapa dan penjaga mahu meningkatkan tahap kemahiran akademik asas anak-anak mereka dan ingin melibatkan diri mereka untuk melihat ia berlaku. Kami melihat bahawa responden dari negara-negara di seluruh dunia bersetuju untuk mementingkan kemahiran akademik asas, memandangkan kepercayaan bahawa pengetahuan tersebut adalah penting, atau sangat diperlukan untuk pelajaran anak-anak mereka.
Tajuk Carta: Kesedaran (sebagai Peratusan) bagi Pengetahuan Asas untuk Ibu Bapa dan Penjaga di Sebelas Negara itu
Tajuk Carta: Kemahiran (sebagai Peratusan) yang Dipercayai Diperlukan selain Pembelajaran
Di samping itu, peratusan bagi ibu bapa dan penjaga, tidak termasuk Jepun, yang memahami kemahiran akademik asas adalah tinggi. Di kebanyakan negara, ibu bapa dan penjaga memahami kemahiran akademik asas anak-anak mereka dan kami dapat melihat bahawa kesedaran mereka tentang kemahiran akademik asas juga adalah tinggi.
Tajuk Carta: Kadar (sebagai Peratusan) bagi Anak-anak dan Ibu Bapa atau Penjaga yang Memahami Kemahiran Akademik Asas
Ketika kami meninjau mengenai kesedaran khusus kepada penglibatan seseorang ibu bapa atau penjaga di dalam pembelajaran anak mereka, ibu bapa dan penjaga di semua sebelas negara sangat terlibat, dengan hasil rata-rata lebih sembilan puluh peratus untuk penglibatan yang termasuk mendorong anak-anak untuk belajar dan memberi penghargaan kepada anak-anak kerana belajar. Walau bagaimanapun, kami melihat perbezaan wilayah bagi Asia dan Eropah dan Amerika Syarikat ketika ia melibatkan seperti ibu bapa atau penjaga dalam mengajar anak mereka sendiri, menilai kerja sekolah anak mereka, atau mengembangkan jadual belajar bagi anak-anak mereka. Ibu bapa dan penjaga dari negara-negara dengan kadar tindak balas tinjauan kemahiran akademik yang lebih tinggi terlibat secara lebih aktif dalam perincian pengajian anak-anak mereka, termasuk membuat jadual belajar untuk berdikari bagi anak-anak mereka, dan menilai kerja sekolah anak-anak mereka, daripada menyerahkannya kepada anak-anak mereka.
Tajuk Carta: Penglibatan (sebagai Peratusan) di dalam Pembelajaran Anak-anak di Semua Sebelas Negara
4. Kepuasan di kelas-kelas sekolah melebihi lapan puluh peratus. Peralihan pandemik kepada pembelajaran dalam talian telah menjadi lebih ketara.
Lebih daripada tujuh puluh peratus ibu bapa dan penjaga mahu satu tinjauan pengetahuan untuk lebih kerap mengkaji kesukaran kelas dalam talian semasa pandemik seperti COVID-19.
Kami meninjau cara bagaimana ibu bapa dan penjaga menyokong sekolah-sekolah di tengah-tengah pendidikan kemahiran akademik anak-anak mereka. Responden dari semua sebelas negara menilai sekolah sangat tinggi, dengan respons yang termasuk kepuasan mereka terhadap pelajaran yang diberikan oleh sekolah, anak-anak mereka menghadiri kelas, dan kemahiran akademik yang mencukupi yang diajar di kelas-kelas sekolah. Memandangkan kira-kira lapan puluh peratus responden di semua sebelas negara menunjukkan bahawa mereka mempercayai keputusan ujian sekolah, kami percaya ini menunjukkan tahap kepuasan yang tinggi terhadap pendidikan sekolah. Sebaliknya, banyak sekolah terpaksa mempertimbangkan semula format kelas sebagai satu kaedah memerangi penyebaran jangkitan COVID-19, dan beberapa strategi bagi pembelajaran dalam talian telah dilaksanakan, termasuk kelas dalam talian melalui aplikasi tele-mesyuarat seperti Zoom, penawaran kandungan digital, dan perkongsian video kelas oleh guru.
Tajuk Carta: Penilaian (sebagai Peratusan) bagi Kelas-kelas Sekolah oleh Ibu Bapa dan Penjaga di Sebelas Negara
Tajuk Carta: Respons Sekolah (sebagai Peratusan) di Sebelas Negara terhadap COVID-19
Juga jelas bahawa kesan COVID-19 terhadap pembelajaran anak-anak adalah signifikan dan bahawa ramai ibu bapa dan penjaga percaya bahawa pendekatan seperti pembelajaran individu, tinjauan berkala mengenai tahap kemahiran akademik, dan peluang belajar di luar sekolah adalah diperlukan. Empat dari lima ibu bapa atau penjaga mahukan standard nasional digunakan untuk menilai kemahiran akademik, dan tiga dari empat mahukan standard global digunakan. Hasil ini menunjukkan bahawa ramai ibu bapa dan penjaga sedar mengenai keadaan pembelajaran anak-anak mereka.
Tajuk Carta: Perkara Yang Diperlukan (sebagai Peratusan) semasa Pandemik COVID-19 untuk Pembelajaran Anak-anak di Sebelas Negara itu
Tajuk Carta: Kesedaran (sebagai Peratusan) bagi Penilaian Kemahiran Akademik di Dalam Negeri dan di Luar Negara di Sebelas Negara itu
Ulasan daripada Shuhei Umeda, Pengarah di Institut Penyelidikan SPRIX
Selama lebih dua puluh tahun, SPRIX telah menyediakan perkhidmatan pendidikan kepada kanak-kanak Jepun, terutama mereka yang tidak begitu cekap dalam pembelajaran dan akan disenaraikan di tahap sederhana atau rendah bagi kemahiran akademik.
Kajian penyelidikan ini telah menunjukkan perbezaan berkaitan dengan pembelajaran di Asia dan Eropah dan Amerika Syarikat. Bagi negara-negara di Asia, tahap motivasi adalah tinggi untuk pembelajaran kemahiran akademik asas. Kami juga belajar pelbagai pendekatan yang digunakan di dalam pembelajaran. Kami yakin hasilnya akan menjadi rujukan yang sangat baik bagi negara-negara di mana keputusan ujian kemahiran akademik tidak begitu tinggi.
Jenis tinjauan bagi penyelidikan ini, yang mengkhususkan di dalam kemahiran akademik asas, belum pernah dilakukan pada satu skala global. Walau bagaimanapun, penemuan ini melambangkan pecahan paling kecil bagi keputusan yang boleh berlaku. Selanjutnya, Ujian Kemahiran Akademik Asas (TOFAS) yang dilancarkan yang dihasilkan daripada hasil penyelidikan telah diambil oleh lebih 30,000 orang di sepuluh negara di seluruh dunia. Ada perancangan agar pelaksanaan yang sedang berjalan itu digerakkan ke hadapan. Sekiranya orang di negara lain berminat di dalam jenis penyelidikan ini, dan ingin menilai dan mengkaji kaedah untuk meningkatkan kemahiran akademik asas bagi kanak-kanak, kami dengan senang hati akan berusaha untuk mengembangkannya dengan lebih lanjut.
Institut Penyelidikan SPRIX, Gambaran Keseluruhan
Institut Penyelidikan SPRIX memberi tumpuan kepada kemahiran akademik asas, dan telah diwujudkan untuk menilai kemahiran akademik kanak-kanak dengan tepat dan memastikan ketekalan dan pengekalan kemahiran tersebut. Tumpuan kepada kemahiran akademik asas berfungsi sebagai garis permulaan bagi institusi penyelidikan itu untuk meningkatkan kemahiran tersebut. Apabila kemahiran itu berada pada kedudukan yang betul, kanak-kanak mempunyai lebih banyak masa depan yang boleh dipilih, menawarkan mereka peluang baharu bagi kehidupan mereka. Misi kami sebagai sebuah institusi penyelidikan adalah untuk melanjutkan penyelidikan dan pengembangan yang diperlukan untuk mengekalkan secara konsisten kemahiran akademik asas untuk kanak-kanak bukan hanya di Jepun, tetapi di seluruh dunia.
Nama Institut: | Institut Penyelidikan SPRIX |
Pengarah Institut: | Shuhei Umeda |
Laman Web: | https://tofas.education/ |
Akaun Media Sosial Rasmi: | Twitter https://twitter.com/SprixBasri |
Facebook https://www.facebook.com/SprixBasri |
Gambaran Keseluruhan SPRIX | |
Nama Syarikat: | SPRIX |
Ibu Pejabat: | 12F, Bangunan Metropolitan Plaza, 1-11-1 Nishi-Ikebukuro, Toshima Ward, Tokyo |
Wakil: | Hiroyuki Tsuneishi, Wakil Pengarah dan Presiden |
Laman Web: | https://sprix.jp/ |
Pertanyaan terus kepada: | tofas@sprix.jp |
Teks bahasa sumber asal bagi pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.
http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=14930
No comments:
Post a Comment