Wednesday, June 5, 2024

KONGRES EAACI BERMULA DI VALENCIA, SEPANYOL

Perubatan Kepersisan, Imunoterapi dan Kecerdasan Buatan (AI) sebagai Topik Utama

VALENCIA, Sepanyol, 4 Jun (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Kongres Antarabangsa EAACI telah bermula dengan slogan “Merevolusikan penjagaan pesakit melalui kuasa sains data.” Dalam masa empat hari akan datang, pakar-pakar akan membincangkan kemajuan terkini dalam bidang yang memberi impak ini. Alergi, yang mewakili isu kesihatan awam yang ketara, merangkumi pelbagai keadaan.

Alergi ubat adalah reaksi buruk utama yang boleh membawa akibat serius. “Antibiotik, terutamanya penisilin dan derivatifnya, adalah ubat yang paling kerap menyebabkan reaksi alergi,” kata Maria Jose Torres, Setiausaha Agung EAACI. “NSAID, media kontras radiologi dan kemoterapi juga bertanggungjawab ke atas sebahagian besar reaksi,” katanya.

Asma, terutamanya apabila digabungkan dengan obesiti, mempunyai kesan yang besar ke atas kualiti hidup jika tidak diurus dengan baik. “Kedua-dua keadaan kesihatan yang lazim ini memberi kesan yang ketara kepada kualiti hidup orang ramai,” tegas André Moreira, Pengerusi Bersama Program Saintifik Kongres.

Satu lagi topik utama ialah kemajuan dalam rawatan alergi. Seperti yang dijelaskan oleh Stefano Del Giacco, Presiden EAACI, “Dalam bidang perubatan kepersisan, mengenal pasti varian genetik yang dikaitkan dengan peningkatan kerentanan terhadap alergi dan menggunakan biopenanda tertentu telah menambah baik pengurusan beberapa jenis alergi, membolehkan pembangunan rawatan yang lebih diperibadikan.”

“Kami mencapai hasil yang cemerlang dalam aplikasi imunoterapi untuk rinitis alergi dan asma,” kata Mübeccel Akdis, Pengerusi Bersama Program Saintifik Kongres. “Ini juga terpakai kepada alergi makanan, dengan terapi oral atau pemperibadian vaksin berdasarkan profil imunologi pesakit.”

Data Raya dalam Alergologi “membolehkan pengumpulan dan analisis data klinikal, genetik serta alam sekitar yang banyak, yang digunakan untuk mengenal pasti faktor risiko dan bentuk alergi,” kata Mohamed Shamji, Naib Presiden Kongress EAACI. AI meningkatkan diagnosis alergi melalui analisis lanjutan data kritikal dan memainkan peranan penting dalam pembangunan rawatan baharu dengan mengenal pasti sasaran teraputik dan mengoptimumkan molekul. “Kita berada dalam tempoh kemajuan yang besar dan menjanjikan, walaupun tidak terlepas daripada cabaran,” kesimpulan dari Shamji. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=18207

No comments:

Post a Comment

KAKAKU.COM: PELANCARAN PERKHIDMATAN TEMPAHAN RESTORAN TERBESAR DI JEPUN UNTUK PELAWAT LUAR NEGARA

Aliran Tempahan (Grafik: Business Wire) Tempahan dalam talian di lebih 35,000* 1  restoran tersedia dalam bahasa Inggeris, bahasa Cina (Dipe...