Thursday, June 6, 2024

DR. MARÍA JOSÉ TORRES, KETUA JABATAN ALERGOLOGI HRU MALAGA, PRESIDEN BAHARU EAACI

EAACI memberi tumpuan kepada kesihatan dunia sebagai ciri utama agenda penyelidikan

VALENCIA, Sepanyol, 6 Jun (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) --
 Majlis Penutupan Kongres EAACI 2024, forum pertemuan untuk pakar dalam Alergi dan Imunologi dari negara-negara di seluruh dunia, telah berlangsung. Pada penutupan Kongres, Dr. María José Torres, Profesor Perubatan dan Ketua Perkhidmatan Alergologi Hospital Universiti Wilayah Malaga, mengetuai sebagai Presiden baharu EAACI; beliau ialah seorang doktor profesional Sepanyol pertama yang memegang jawatan ini.

Dalam ucapannya pada sesi pleno hari ini bertajuk “Alahan kepada ubat: hari ini dan esok,” Dr. Torres menegaskan bahawa “alahan kepada ubat adalah masalah besar pada sistem penjagaan kesihatan dan mewakili, dalam beberapa kes, yang mengancam nyawa pesakit.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, terdapat peningkatan ketara dalam mereka bentuk model ramalan untuk menyusun risiko pesakit yang mempunyai alahan. “Adalah penting untuk meneruskan penyelidikan dan berusaha ke arah matlamat memberi ubat yang tepat,” kata Dr. Torres.

Dr. Ioana Agache, yang mempengerusikan Jawatankuasa Penyelidikan dan Jangkauan (ROC) EAACI, memperincikan bahawa “dengan penyakit alahan dan asma sebagai prototaip penyakit yang didorong oleh alam sekitar, Kesihatan Dunia ialah satu lagi ciri utama agenda penyelidikan EAACI.”

Objektif utama ROC termasuk menjadi “platform pertukaran untuk saintis merentasi Rangkaian Penyelidikan EAACI, ruang untuk merumuskan cadangan dan kriteria kualiti, membentuk program pendidikan yang pelbagai dan memastikan peluang pembangunan profesional melalui kerjasamanya dengan ahli junior EAACI dan semua pihak berkepentingan lain,” katanya.

ERN (Rangkaian Penyelidikan EAACI) berusaha untuk mengenal pasti dan menyelaraskan penyelidikan alahan dan asma di Eropah. “Pada masa ini, ia merangkumi hampir 100 institusi dari Eropah dan seluruh dunia. Ia harus membimbing masa depan penyelidikan alahan dan asma di Eropah dan memupuk sinergi dan kerjasama, mengurangkan pertindihan usaha dan mengenal pasti jurang serta keutamaan yang memerlukan perhatian organisasi pembiayaan,” akhiri Ioana Agache. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=18218

No comments:

Post a Comment

KAKAKU.COM: PELANCARAN PERKHIDMATAN TEMPAHAN RESTORAN TERBESAR DI JEPUN UNTUK PELAWAT LUAR NEGARA

Aliran Tempahan (Grafik: Business Wire) Tempahan dalam talian di lebih 35,000* 1  restoran tersedia dalam bahasa Inggeris, bahasa Cina (Dipe...