Tuesday, June 4, 2024

LAPORAN GBCI: TANAH BESAR CHINA BERADA DI KEDUDUKAN ANTARA BIDANG KUASA APAC YANG PALING KOMPLEKS UNTUK MENJALANKAN PERNIAGAAN. HONG KONG, KRK KEKAL SEBAGAI NEGARA APAC YANG PALING TIDAK KOMPLEKS UNTUK MELABUR

LONDON, 4 Jun (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Kumpulan TMF, penyedia utama perkhidmatan pematuhan dan pentadbiran, hari ini telah melancarkan Indeks Kerumitan Perniagaan Global (GBCI) edisi ke-11. Laporan tahunan menganalisis 79 bidang kuasa di seluruh dunia, menawarkan data mengenai aspek utama menjalankan perniagaan di seluruh dunia.

Di tempat ke-11, Tanah Besar China berada di kedudukan sebagai bidang kuasa APAC paling kompleks dalam GBCI tahun ini, meningkat daripada tempat ke-15 pada tahun 2023. Ia diikuti oleh Kazakhstandi di kedudukan ke-10, kemudian Indonesia pada di kedudukan ke-16 dan Korea Selatan di kedudukan ke-19. Kajian tahun ini mendapati kerumitan Tanah Besar China didorong oleh penyetempatan e-invois dalam perakaunan, yang membawa kepada keperluan baharu di sekitar pengurusan dan pengarkiban digital.

Kerumitan Indonesia yang berkurang berpunca daripada penyederhanaan di sekitar kemasukan pasaran, seperti menurunkan keperluan modal untuk diperbadankan, menurunkan bayaran pemecatan dan pengenalan skim visa emas.

Sementara itu, Hong Kong, KRK, telah meningkat dalam kedudukan GBCI tahun ini, daripada kedudukan ke-74 pada tahun 2023 dan 2022, kepada ke-76 pada tahun 2024, mengekalkan kedudukannya sebagai hab Asia yang penting dan sebagai bidang kuasa APAC yang paling tidak rumit dalam kajian. Walaupun kaedah perbankan negara boleh menambah kerumitan penubuhan perniagaan, sistem cukai yang rendah dan mudah kekal menarik. Negara ini juga telah melaksanakan AI dan penyumberan luar untuk menangani permintaan gaji yang tinggi.

Di seluruh rantau APAC, pelaksanaan sistem e-invois Malaysia membantu menyelaraskan proses kewangan, mengurangkan kos dan meningkatkan ketelusan. Begitu juga, usaha pendigitalan Vietnam - seperti pemfailan laporan cukai dalam talian - juga menjimatkan perniagaan dari segi masa dan kos.

Namun di tempat lain, entiti pemula di Filipina masih mengalami kelewatan dalam mendapatkan lesen dan pendaftaran mereka kerana kekurangan penyeragaman dalam hal undang-undang serta peraturan baharu. Begitu juga di Thailand, masih terdapat cabaran serius bagi pelabur asing, dengan sekatan di kalangan syarikat asing untuk mewujudkan pemilikan perniagaan penuh di negara itu.

Ketua APAC Kumpulan TMF, Shagun Kumar berkata:

Indeks Kerumitan Perniagaan Global (GBCI) kekal sebagai asas untuk memahami kerumitan perniagaan dalam bidang kuasa utama di seluruh dunia. Tahun ini, Hong Kong, KRK telah mengekalkan kedudukannya sebagai bidang kuasa APAC yang paling tidak rumit, manakala negara seperti Indonesia, Malaysia dan Vietnam telah meningkatkan kedudukan mereka selepas membawa perubahan ketara. Rantau APAC terus berfungsi sebagai salah satu pemangkin pertumbuhan utama untuk pelanggan dan organisasi kita sendiri dan saya berharap laporan ini terus menjadi sumber yang tidak ternilai untuk pembuat keputusan dan penyelidik perniagaan.”

Sepuluh teratas dan terbawah (1= paling rumit, 79= paling tidak rumit)

1        Greece

2        Perancis

3        Colombia

4        Mexico

5        Bolivia

6        Turki

7        Brazil

8        Itali

9        Peru

10      Kazakhstan


70       Jamaica

71       Kepulauan Virgin British (BVI)

72       Jersey

73       United Kingdom

74       Belanda

75       New Zealand

76       Hong Kong. KRK

77       Denmark

78       Curaçao

79       Kepulauan Cayman


Hubungan Media

Kumpulan TMF:

Giampaolo Arghittu
giampaolo.arghittu@tmf-group.com

Zulfadhli Ibrahim
zulfadhli.ibrahim@tmf-group.com 


SUMBER : TMF Group B.V.

No comments:

Post a Comment

KAKAKU.COM: PELANCARAN PERKHIDMATAN TEMPAHAN RESTORAN TERBESAR DI JEPUN UNTUK PELAWAT LUAR NEGARA

Aliran Tempahan (Grafik: Business Wire) Tempahan dalam talian di lebih 35,000* 1  restoran tersedia dalam bahasa Inggeris, bahasa Cina (Dipe...