Tuesday, May 14, 2024

ANESSA MELANCARKAN "PROJEK SINARAN MATAHARI ANESSA" DI 12 NEGARA/RANTAU ASIA UNTUK MENYOKONG KESEJAHTERAAN HOLISTIK KANAK-KANAK

(Grafik: Business Wire)

 TOKYO, 14 Mei (Bernama-BUSINESS WIRE) -- ANESSA, jenama pelindung matahari No. 1 di Asia¹ oleh Shiseido, dengan bangga memperkenalkan Projek Sinaran Matahari ANESSA, yang bertujuan megembangkan kesejahteraan holistik kanak-kanak melalui pendedahan kepada cahaya matahari secara selamat. Projek ini yang bermula dari Jepun akan merangkumi 12 negara/rantau Asia di mana produk ANESSA dijual, iaitu China, Hong Kong, Indonesia, Jepun, Korea, Macau, Malaysia, Filipina, Singapura, Taiwan, Thailand dan Vietnam. Matlamat syarikat ialah untuk terus melibatkan lebih 300,000 kanak-kanak secara kumulatif, termasuk inisiatif lain yang berkaitan, menjelang tahun 2030.


Berdasarkan prinsip “Free to Shine: Menikmati Sinaran Matahari tanpa batasan” ANESSA, projek tersebut akan merangkumi tiga aktiviti utama yang bertujuan memupuk kesejahteraan hidup kanak-kanak melalui aktiviti sihat di bawah matahari:
 
· Penyertaan kanak-kanak dalam acara khas
ANESSA akan menganjurkan acara khas yang menggalakkan kesejahteraan holistik kanak-kanak melalui permainan spontan di luar.

· Pendidikan UV
ANESSA akan terus menyediakan peluang mengajar tentang perlindungan UV kepada para sekolah, kanak-kanak dan ibu bapa supaya kanak-kanak lebih digalakkan meluangkan masa di luar bawah sinaran matahari demi kesihatan diri.

· Sokongan untuk pesakit xeroderma pigmentosum (XP).
ANESSA akan terus menawarkan produk pelindung matahari serta sokongan kewangan kepada penghidap XP, penyakit genetik tanpa ubat yang menghalang pesakit daripada pendedahan kepada cahaya matahari UV.

Selain itu, video mengenai manfaat bermain di luar terhadap kesihatan kanak-kanak kini boleh didapati di saluran YouTube Shiseido (https://youtu.be/TEJ3XblARQ8). Video tersebut memaparkan ibu bapa dari kawasan bandar China, Jepun, Thailand dan Vietnam mencerita tentang masa bermain di luar yang sudah terhad untuk kanak-kanak kini, dan Profesor Akira Maehashi, M.D., Fakulti Sains Manusia di Universiti Waseda, pakar kesihatan kanak-kanak, menjelaskan bagaimana bermain di luar dapat membantu perkembangan kanak-kanak dan mengasah kemahiran mereka.
 
ANESSA merupakan pakar perlindungan matahari selama lebih 30 tahun. Menurut Chiaki Tomita, Ketua Pegawai Jenama bagi Jenama Premium Global di Shiseido: “Di bawah prinsip 'Bebas untuk Bersinar' ANESSA, kami bermula memberi sokongan khas untuk penghidap xeroderma pigmentosum (XP) pada tahun 2004, kemudian dari tahun 2018 kami memulakan inisiatif pendidikan sinaran UV serta kepentingan pelindung matahari melalui kerjasama prasekolah dan sekolah rendah di Jepun . Kami berharap untuk mengembangkan usaha ini melalui Projek Sinaran Matahari ANESSA lalu menggalakkan kanak-kanak supaya bermain di luar rumah demi menikmati maanfat holistik.”

ANESSA dicipta untuk menyediakan perlindungan UV yang membolehkan kalangan ramai menikmati manfaat sinaran matahari, iaitu sumber tenaga utama dalam hidup. Walaupun Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyorkan bahawa kanak-kanak dan remaja berumur antara 5 dan 17 tahun melakukan aktiviti fizikal sekurang-kurangnya 60 minit setiap hari (sekurang-kurangnya 7 jam seminggu)², jumlah masa sebenar yang diluangkan luar rumah semakin menurun dalam masyarakat moden. Tinjauan³ yang dijalankan oleh ANESSA di kawasan bandar Jepun, China, Vietnam dan Thailand mendapat bahawa kurang daripada 50% kanak-kanak di rantau ini bermain di luar rumah sekurang 7 jam seminggu. Menurut Profesor Akira Maehashi, M.D., bermain di luar menggalakkan pertumbuhan fizikal, emosi, sosial, intelektual dan rohani yang seimbang, menguatkan sistem saraf autonomi dan merangsangkan inspirasi dan kespontanan, yang kesemuanya penting untuk kesihatan selama hidup individu.

Projek Sinaran Matahari ANESSA akan terus menangani keperluan yang meningkat ini dengan bantuan perkembangan kesejahteraan holistik kanak-kanak melalui aktiviti bawah sinaran matahari.

Maklumat Tentang ANESSA

Jenama pakar pelindungan matahari Jepun yang ditubuhkan pada tahun 1992. Bukan sekadar pelindung matahari, ANESSA membantu kalangan ramai menikmati Sinaran Matahari tanpa batasan. Rangkaian produk ANESSA menggunakan formula berdasarkan teknologi perlindungan UV termaju demi penjagaan kulit agar sentiasa sihat, dari masa sekarang sehingga masa hadapan. Kedudukan No.1 dalam jualan di Asia, sebagai jenama global pelindung matahari, ANESSA dijual di 12 negara dan rantau Asia.

Laman web & akaun media sosial ANESSA di dunia
https://www.anessa.id/
https://www.instagram.com/anessa_official_indonesia/
 
1 Euromonitor, Kecantikan dan Penjagaan Peribadi edisi 2024, jualan nilai runcit, data 2023. Asia mengikut definisi Asia Pasifik Euromonitor.
2 Garis panduan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengenai aktiviti fizikal dan tingkah laku sedentari (https://iris.who.int/handle/10665/336656)
3 Tinjauan dalam talian ANESSA tentang permainan luar kanak-kanak, menyasarkan ibu bapa di Tokyo, Shanghai, Ho Chi Minh City dan Bangkok (100 responden di setiap bandar) dari 15 Februari hingga 1 Mac 2024

Galeri Multimedia/Foto Sedia Ada:
https://www.businesswire.com/news/home/53976105/en

Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.
 
Individu untuk Dihubungi
Untuk pertanyaan media, sila hubungi: AnessaPR@webershandwick.com
 
Sumber: ANESSA

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment

DARI BAHAN API FOSIL KE MASA DEPAN HIJAU: OXFORD DAN EBC FINANCIAL GROUP BINCANG APA YANG MENGHALANG KITA

EBC Financial Group dan Jabatan Ekonomi Oxford University merungkai halangan kepada kemajuan iklim, meneroka cukai karbon, pembaharuan subsi...