Monday, September 9, 2024

PAMERAN ANTARABANGSA CHINA UNTUK PELABURAN & PERDAGANGAN KE-24 DIBUKA DI XIAMEN, DI WILAYAH FUJIAN




XIAMEN, China, 9 Sept., 2024 /Xinhua-AsiaNet/--


Pada 8 September, Pameran Antarabangsa China untuk Pelaburan & Perdagangan ("CIFIT") ke-24, yang ditaja oleh Kementerian Perdagangan dan dianjurkan bersama oleh Kerajaan Rakyat Wilayah Fujian, Kerajaan Rakyat Perbandaran Xiamen dan Agensi Penggalakan Pelaburan di Kementerian Perdagangan, telah dibuka di Xiamen di Wilayah Fujian, dengan disertai oleh 119 buah negara dan wilayah serta 18 organisasi antarabangsa, di mana kira-kira 80% daripadanya berada dalam usaha bersama di Inisiatif Belt and Road.
 
Dengan bertemakan "Pelaburan Menghubungkan Dunia," CIFIT tahun ini mempunyai sejumlah kawasan pameran seluas 120,000 meter persegi. Sorotan baharu ialah kawasan "Melabur di China" dan kawasan "Pelaburan dan Kerjasama ke Luar China", yang mempamerkan pencapaian pelaburan asing di China dan begitu juga sebaliknya. 
 
Perlu diingat bahawa acara itu telah menubuhkan sebuah Pavilion Inovasi dan Pembangunan Perindustrian seluas 47,000 meter persegi, yang memberi tumpuan kepada bidang seperti kerjasama BRICS, inovasi rantaian bekalan, daya produktif berkualiti baharu, dan hijau serta rendah karbon. Lima bidang itu (iaitu, Pameran BRICS mengenai Revolusi Perindustrian Baharu, Ekonomi Digital, Inovasi Rantaian Bekalan China, Tenaga Baharu dan Inovasi Hijau, dan Ekspo Teknologi Antarabangsa China (Xiamen) 2024 untuk Keselamatan Awam dan Perkhidmatan Guaman) disediakan untuk menunjukkan pelaburan serantau dan pencapaian kerjasama, teknologi dan produk baharu di dalam inovasi dan pembangunan perindustrian, serta trend di dalam industri baru muncul strategik dan industri berorientasikan masa depan.
 
Tahun ini menandakan ulang tahun ke-75 penubuhan hubungan diplomatik di antara China dan Hungary, dan Hungary adalah tetamu kehormat pada CIFIT ini.
 
Sebagai barometer dan mata angin bagi pelaburan masuk dan keluar China, CIFIT, yang diasaskan pada 1997, telah berjaya diadakan sebanyak 23 sesi. Lebih daripada 30,000 projek telah ditandatangani, sejumlah besar tandatangan projek yang dibiayai oleh pihak asing telah dilaksanakan di China, dan pelbagai perusahaan China telah menembusi pasaran global.
 
Sumber: Jabatan Persidangan bagi Jawatankuasa Penganjur CIFIT ke-24 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=18473

No comments:

Post a Comment

MIDOCEAN ENERGY EIG AKAN MENGAMBIL ALIH KEPENTINGAN TAMBAHAN SEBANYAK 15% DALAM PERU LNG DARIPADA HUNT OIL COMPANY

Pelabur Strategik MidOcean, Aramco, akan Menyediakan Pembiayaan untuk Pelaburan WASHINGTON, 17 Sept (Bernama- BUSINESS WIRE ) --  MidOcean E...