Wednesday, September 18, 2024

MIDOCEAN ENERGY EIG AKAN MENGAMBIL ALIH KEPENTINGAN TAMBAHAN SEBANYAK 15% DALAM PERU LNG DARIPADA HUNT OIL COMPANY

Pelabur Strategik MidOcean, Aramco, akan Menyediakan Pembiayaan untuk Pelaburan

WASHINGTON, 17 Sept (Bernama-BUSINESS WIRE) -- MidOcean Energy (“MidOcean” atau “Syarikat”), syarikat gas asli cecair (LNG) yang dibentuk dan diuruskan oleh EIG, pelabur institusi terkemuka dalam sektor tenaga dan infrastruktur global, dan Hunt Oil Company (“Hunt”) pada hari ini mengumumkan bahawa kedua-dua syarikat telah memeterai perjanjian muktamad yang mana MidOcean akan mengambil alih 15% tambahan kepentingan dalam Peru LNG (“PLNG”) daripada Hunt.

Berikutan penyempurnaan transaksi itu, kepentingan MidOcean dalam PLNG akan meningkat daripada 20% kepada 35%. Aramco memainkan peranan penting dalam transaksi tersebut, termasuk melaksanakan usaha wajar teknikal dan komersial utama serta melibatkan diri dengan pihak berkepentingan utama untuk kelulusan transaksi. Transaksi itu akan dibiayai sepenuhnya oleh Aramco, yang akan meningkatkan kepentingan syarikat tersebut dalam MidOcean kepada 49%. Pelaburan Aramco dalam MidOcean yang selanjutnya memperkukuh kedudukan MidOcean dan Aramco dalam pasaran LNG global dan akan memberikan kedua-dua belah pihak pendedahan seterusnya kepada satu-satunya projek eksport LNG di Amerika Selatan. Pegangan tidak langsung Aramco dalam PLNG akan menjadi 17.2%. Selain EIG dan Aramco, Mitsubishi Corporation juga melabur dalam MidOcean, antara pelabur mewah lain.

Kepentingan Hunt dalam PLNG akan berkurangan daripada 50% kepada 35%, manakala Hunt akan kekal sebagai pengendali PLNG berikutan transaksi tersebut. Hunt terus memiliki 25.2% kepentingan dalam projek huluan Camisea di Peru. Hunt telah melabur di Peru sejak tahun 2000 dan komited untuk meneruskan sejarah pelaburan yang panjang syarikat itu di Peru dan kecemerlangan operasi dalam projek PLNG.

PLNG memiliki dan mengendalikan satu-satunya kemudahan eksport LNG di Amerika Selatan, yang terletak di Pampa Melchorita, 170 kilometer di selatan Lima, Peru. Aset PLNG terdiri daripada loji pencecairan gas asli dengan kapasiti pemprosesan 4.45 mmtpa, talian paip sepanjang 408 kilometer dengan kapasiti 1,290 mmcf/d yang dimiliki sepenuhnya, dua tangki storan bersaiz 130,000 m3, terminal marin 1.4 kilometer dan kemudahan pemuatan trak dengan kapasiti sehingga 19.2 mmcf/d yang dimiliki sepenuhnya. PLNG dikendalikan oleh Hunt dan merupakan satu daripada dua kemudahan pengeluaran LNG di Amerika Latin.

De la Rey Venter, Ketua Pegawai Eksekutif MidOcean, berkata: “Kami berbesar hati untuk meningkatkan kepentingan kami dalam PLNG, aset strategik yang sejajar dengan visi MidOcean dalam usaha mewujudkan portfolio LNG global, terpelbagai dan berdaya tahan. Kepercayaan kami kepada asas jangka panjang pasaran LNG dan kekuatan kedudukan unik PLNG sebagai satu-satunya kemudahan eksport LNG di Amerika Selatan terus teguh. Kami berharap dapat mengukuhkan perkongsian kami dengan Hunt Oil dan usahasama PLNG yang lain serta terus menyokong impak positif projek tersebut terhadap pasaran tenaga Peru.”

Mark Gunnin, Ketua Pegawai Eksekutif Hunt, berkata: “Kami memberikan tumpuan kepada meletakkan projek PLNG untuk masa depan dan peluang membawa masuk MidOcean sebagai rakan kongsi adalah tindakan strategik yang sesuai untuk merealisasikannya.”

Morgan Stanley bertindak sebagai penasihat kewangan eksklusif kepada MidOcean dalam transaksi tersebut dan Latham & Watkins bertindak sebagai penasihat undang-undang. Bracewell LLP berkhidmat sebagai penasihat undang-undang kepada Hunt.

Maklumat Tentang EIG
EIG ialah pelabur institusi terkemuka dalam sektor tenaga dan infrastruktur global dengan $24.9 bilion di bawah pengurusan pada 30 Jun 2024. EIG mempunyai kemahiran dalam pelaburan swasta bagi sektor tenaga dan infrastruktur berkaitan tenaga pada peringkat global. Sepanjang tempoh beroperasi selama 42 tahun ini, EIG telah memberikan komitmen lebih daripada $48.6 bilion kepada sektor tenaga melalui 413 projek atau syarikat di 42 negara di enam benua. Pelanggan EIG banyak terdiri daripada pelan pencen terkemuka, syarikat insurans, endowmen, yayasan dan dana kekayaan negara di Amerika Syarikat, Asia dan Eropah. EIG beribu pejabat di Washington D.C., dengan pejabat lain di Houston, London, Sydney, Rio de Janeiro, Hong Kong dan Seoul.

Maklumat Tentang MidOcean Energy
MidOcean Energy, syarikat LNG yang dibentuk dan diuruskan oleh EIG, berusaha membina portfolio LNG global yang terpelbagai, berdaya tahan, berdaya saing dari segi kos dan karbon. Ini mencerminkan kepercayaan EIG terhadap LNG sebagai pemboleh kritikal peralihan tenaga dan kepentingan LNG yang semakin berkembang sebagai sumber tenaga strategik geopolitik. MidOcean Energy diketuai oleh De la Rey Venter, veteran industri berpengalaman selama 26 tahun yang telah memegang pelbagai peranan eksekutif kanan, termasuk Ketua Global LNG untuk Shell Plc.

Maklumat Tentang Hunt Oil Company
Ditubuhkan pada tahun 1934, Hunt ialah satu daripada syarikat minyak dan gas bebas milik persendirian terbesar di Amerika Syarikat. Berpangkalan di Dallas, Texas, kawasan operasi utama syarikat terletak di Peru, Amerika Syarikat dan Wilayah Kurdistan Iraq, serta projek penerokaan di Tunisia dan Maghribi. Hunt ialah syarikat penerokaan antarabangsa yang aktif dan telah menggerudi di semua benua selain Antartika.

Untuk maklumat tambahan, sila kunjungi laman web EIG di www.eigpartners.com atau laman web MidOcean Energy di www.midoceanenergy.com.

Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=18506

No comments:

Post a Comment

MIDOCEAN ENERGY EIG AKAN MENGAMBIL ALIH KEPENTINGAN TAMBAHAN SEBANYAK 15% DALAM PERU LNG DARIPADA HUNT OIL COMPANY

Pelabur Strategik MidOcean, Aramco, akan Menyediakan Pembiayaan untuk Pelaburan WASHINGTON, 17 Sept (Bernama- BUSINESS WIRE ) --  MidOcean E...