Tuesday, September 17, 2024

INDUSTRI PEMPROSESAN DI BANDAR RAYA JINGXI, GUANGXI DIGALAKKAN UNTUK MEMACUKAN PERTUMBUHAN EKONOMI TEMPATAN

Gajus yang dipanggang dengan garam sedia untuk dieksport ke Kazakhstan

 JINGXI, China, 17 Sept., 2024 /Xinhua-AsiaNet/--


Baru-baru ini, penghantaran pertama bagi gajus yang dipanggang dengan garam yang diproses secara tempatan dari Bandar Raya Jingxi, Guangxi, telah dieksport ke Kazakhstan, menandakan satu kejayaan baharu untuk industri pemprosesan bagi bandar raya itu.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Bandar Raya Jingxi telah mempercepatkan pelaksanaan satu model pembangunan yang menggabungkan "perdagangan sempadan + pemprosesan tempatan", dengan memproses bahan mentah yang diimport di Taman Perindustrian Ekonomi Sempadan di Bandar Raya Jingxi, dan kemudian menjual produk siap itu ke pasaran domestik dan antarabangsa. Untuk menggalakkan pembangunan industri pemprosesan tempatan, Bandar Raya Jingxi telah memanfaatkan kelebihan perdagangan sempadan di kawasan sempadan, memajukan pembinaan Pelabuhan Longbang secara berterusan, menambah baik infrastruktur lembut dan keras bagi tempat perdagangan sempadan, dan membina satu sistem “satu platform dan tiga pasaran" yang komprehensif. Ini telah memudahkan dan menyeragamkan proses perdagangan sempadan, dengan berkesan menggalakkan transformasi Pelabuhan Longbang daripada satu ekonomi laluan kepada satu ekonomi pelabuhan, mewujudkan sebuah persekitaran yang menggalakkan untuk perusahaan pemprosesan tempatan.

Setakat ini, terdapat 23 perusahaan pemprosesan tempatan di Bandar Raya Jingxi yang terlibat di dalam perdagangan sempadan, termasuk 9 perusahaan di atas skala yang ditetapkan. Perusahaan ini terutamanya memproses produk seperti produk akuatik rantaian sejuk, produk kacang dan produk perubatan tradisional Cina merentasi pelbagai bidang pemprosesan.

Menurut data daripada Jabatan Publisiti bagi Bandar Raya Jingxi, dari Januari hingga Julai tahun ini, jumlah nilai barangan import yang melalui pemprosesan tempatan di Pelabuhan Longbang mencecah 2.187 bilion yuan. Antaranya, nilai keluaran pemprosesan tempatan bagi sembilan perusahaan melebihi skala yang ditetapkan mencapai 1.306 bilion yuan, satu peningkatan tahun ke tahun sebanyak 157.94%. Industri pemprosesan tempatan telah menjadi sebuah enjin pertumbuhan baharu bagi ekonomi Bandar Raya Jingxi. Bandar Raya Jingxi akan terus menggalakkan pembangunan industri pemprosesan tempatan, terus meningkatkan sokongan bagi perusahaan, dan secara konsisten mengoptimumkan persekitaran perniagaan untuk memastikan semua elemen bagi pelaksanaan projek terjamin.

Sumber: Jabatan Publisiti bagi Bandar Raya Jingxi

Kapsyen: Gajus yang dipanggang dengan garam sedia untuk dieksport ke Kazakhstan

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment

MIDOCEAN ENERGY EIG AKAN MENGAMBIL ALIH KEPENTINGAN TAMBAHAN SEBANYAK 15% DALAM PERU LNG DARIPADA HUNT OIL COMPANY

Pelabur Strategik MidOcean, Aramco, akan Menyediakan Pembiayaan untuk Pelaburan WASHINGTON, 17 Sept (Bernama- BUSINESS WIRE ) --  MidOcean E...