Friday, September 13, 2024

ALLIANZ MALAYSIA MENYOKONG PROGRAM KEMANDIRIAN BANJIR ORANG AWAM YANG KELIMA OLEH MISAR

KUALA LUMPUR, 10 Sept (Bernama) -- Allianz Malaysia Berhad (Allianz Malaysia), melalui cabang Tanggungjawab Sosial Korporatnya (CSR), Allianz4Good, telah menyokong Malaysia International Search and Rescue (MISAR) untuk Program Kemandirian Banjir Orang Awam yang Kelima.

Program yang diadakan di Akademi MISAR di Kuala Lumpur pada 18 Ogos 2024, melengkapkan 235 peserta berumur 17 hingga 70 tahun dengan kemahiran menghadapi banjir. Program tahun ini menampilkan modul kritikal, termasuk kesediaan banjir, latihan menyelamat dengan pelampung, penyediaan beg kecemasan melarikan diri, cara-cara menyelamatkan diri apabila terikat, penggunaan selimut hipotermia, dan cara melarikan diri daripada tali pinggang keledar tersekat. Terdapat juga latihan mengenai pengendalian orang kelainan upaya dalam banjir dan improvisasi peranti terapung untuk bayi dan kanak-kanak.

Ketua Allianz4Good, Ng Siew Gek berkata, “Kemahiran kemandirian banjir dan pengetahuan kesiapsiagaan kecemasan adalah penting untuk menghadapi situasi banjir yang memerlukan tindakan segera. Dengan kejadian banjir yang semakin kerap berlaku, sudah tiba masanya untuk memperkasakan rakyat Malaysia dengan pengetahuan kemandirian banjir.”

Tambahnya, selain daripada Program Kemandirian Banjir Orang Awam, Allianz Malaysia turut menyediakan bantuan banjir melalui MISAR kepada mangsa banjir di pelbagai wilayah yang dilanda banjir di seluruh Malaysia.

Pengasas MISAR, Kapten K. Balasupramaniam berkata, “Program Kemandirian Banjir Orang Awam Kelima membawa pengalaman dan penglibatan baharu daripada semua lapisan masyarakat. MISAR akan terus menambah lebih banyak modul mengenai kemandirian banjir untuk melengkapkan komuniti kita dengan lebih baik.”

SUMBER: Allianz Malaysia Berhad 

UNTUK MAKLUMAT LANJUT SILA HUBUNGI:  
Nama: Shamala Gopalan
Group Head
Corporate Communications Department
Tel: 016.285.0685
Emel: shamala.gopalan@allianz.com.my

Nama: Gary Mark Nagan
Manager
Corporate Communications Department
Tel: 012.367.1450
Emel: gary.nagan@allianz.com.my

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment

MIDOCEAN ENERGY EIG AKAN MENGAMBIL ALIH KEPENTINGAN TAMBAHAN SEBANYAK 15% DALAM PERU LNG DARIPADA HUNT OIL COMPANY

Pelabur Strategik MidOcean, Aramco, akan Menyediakan Pembiayaan untuk Pelaburan WASHINGTON, 17 Sept (Bernama- BUSINESS WIRE ) --  MidOcean E...