Syarikat Wella muncul di tengah-tengah pandemik COVID-19 global, di mana hampir keseluruhan industri salun profesional – pangkalan pelanggan teras syarikat itu – berada dalam sekatan pergerakan. Di sebalik persekitaran global yang mencabar ini, syarikat itu menetapkan strategi pertumbuhan mereka, dengan menumpukan kepada membina asas operasi untuk kejayaan yang berdiri sendiri, dan mengambil hampir 1,100 orang di seluruh dunia, termasuk satu senarai pemimpin bagi produk kecantikan, runcit dan Barangan Bungkusan Pengguna utama dalam pasukan eksekutif mereka.
“Dalam tahun pertama syarikat kami, pasukan kami mencapai banyak kejayaan yang boleh dibanggakan. Kami mencapai status bebas pada satu detik yang sukar untuk industri kecantikan dan telah mencatatkan pertumbuhan hasil yang kukuh berbanding tahun 2020 dan 2019. Tahun fiskal kami, yang bermula pada 1 Julai, telah bermula dengan kukuh. Keseluruhan perniagaan kami adalah sangat sihat, dan prestasi kewangan kami melebihi pencapaian berbanding sasaran tahunan kami merentas setiap perniagaan dan setiap geografi,” kata Annie Young-Scrivner, Ketua Pegawai Eksekutif bagi Syarikat Wella. “Kami bersedia untuk pertumbuhan di seluruh dunia. Kami kekal fokus untuk menggembirakan pelanggan dan pengguna dengan inovasi produk yang berbeza, dan kami akan terus berkembang merentasi saluran dan geografi ketika kami membuka potensi bagi jenama kami.”
Prestasi dan Inovasi Produk
Syarikat Wella mempunyai sebuah saluran inovasi produk yang teguh yang telahpun menghasilkan keputusan pada tahun pertama ini.
Sorotan daripada jenama payung utama Wella Professionals kami, termasuk:
1. True Grey, bagi pengguna yang menerima warna kelabu mereka, mendaftar 10 salun setiap jam dalam dua bulan pertama di seluruh rantau EMEA.
2. Koleston Perfect, warna rambut profesional kekal yang paling laris di dunia, telah mencapai satu penanda aras baharu - satu tiub dibeli setiap saat di seluruh dunia.
3. Jualan barisan Wella Professional Hair Care terus menyampaikan pertumbuhan dua angka yang kukuh di seluruh dunia.
Dua jenama terbesar dalam portfolio rambut runcit syarikat itu, Clairol dan Wella, telah mendapat manfaat daripada pelaburan semula dan baik pulih jenama. Clairol kini mencatatkan keuntungan saham yang kukuh selama tujuh bulan berturut-turut. Bagi Wella Retail, jenama itu menyampaikan rekod bahagian pasaran sebanyak 24 peratus di Mexico dan pada masa ini memegang kedudukan pasaran No.1 di Timur Tengah dan juga jenama premium No. 1 di Brazil.
OPI, jenama kuku terkemuka yang berpangkalan di Los Angeles yang terkenal dengan nama warna yang tidak dapat dilupakan, melancarkan lakuer kuku vegan asal semula jadinya yang pertama, Nature Strong, di lebih 20 pasaran pada musim panas ini. Nature Strong telah menunjukkan prestasi yang lebih baik daripada yang dijangkakan, dengan membantu portfolio itu berkembang dua digit.
Sepanjang tahun 2021, Nioxin meningkatkan hasil bersih dua digit sepanjang tahun 2020, apabila lebih ramai pengguna menumpukan pada penjagaan diri dan rawatan di rumah, termasuk penjagaan kulit kepala dan keguguran rambut, semasa pandemik itu.
ghd (hari rambut yang baik) yang berpangkalan di London sedang mentakrifkan semula teknologi kecantikan ghd memanfaatkan teknologi rambut proprietari mereka untuk melancarkan Unplugged, sebuah pembentuk rambut tanpa wayar yang diidamkan di seluruh dunia. Pertumbuhan konsisten dua angka mereka meningkat apabila mereka dilancarkan ke pasaran China, menjual 2,500 pembentuk rambut dalam masa lima minit.
Komitmen Industri
Menyokong artis industri salun untuk terus mendahului trend dan mengasah seni dan set kemahiran mereka adalah sebahagian daripada DNA Syarikat Wella. Sepanjang tahun lepas, Syarikat Wella menawarkan beratus-ratus kelas pendidikan dalam talian untuk memberi inspirasi dan melatih penggaya. Pada April, ketika kebanyakan dunia masih mengenakan sekatan pergerakan, Syarikat itu telah menghasilkan acara maya global mereka yang pertama “WeCreate”, yang membolehkan penggaya dan pendidik terkemuka industri untuk memanfaatkan kemahiran baharu dan menemui semula minat mereka terhadap kraf tersebut untuk membolehkan mereka berjaya membuka semula salun mereka selepas sekatan pergerakan. WeCreate menjangkau lebih 100 ribu profesional kecantikan di 100 buah negara, dan syarikat itu menyumbangkan yuran kursus untuk memberi kembali kepada industri – satu pelaburan bernilai kira-kira $30 juta.
“Kami bertuah untuk menyokong industri salun itu dan percaya pada kuasa mengangkat penggaya dan juruteknik yang menjadikannya begitu unik,” kata Young-Scrivner. “Pemilik perniagaan kecil ini adalah tulang belakang bagi komuniti mereka. Kami percaya bahawa apabila industri itu berjaya, kami juga berjaya. Sokongan kami bagi pemilik salun kecantikan di seluruh dunia hanyalah satu cara kami membina sebuah perniagaan yang diterajui oleh tujuan.”
Kepimpinan
Pasukan kepimpinan Syarikat Wella termasuk eksekutif dari seluruh Eropah, Asia, Brazil dan Amerika Syarikat dan hampir separuh adalah wanita. Syarikat itu terus melabur dalam bakat terbaik. Pelantikan terbaharu yang dibuat pada November meluaskan keupayaan industri kecantikan global bagi pasukan pengurusan itu:
Yannis Rodocanachi, yang telah dilantik sebagai Presiden, Amerika. Yannis membawa pengalaman kecantikan global yang meluas, setelah bekerja dengan kedua-dua syarikat produk pengguna mewah dan dalam syarikat permulaan rambut dan kecantikan pertumbuhan tinggi yang disokong ekuiti persendirian. Beliau menghabiskan hampir 20 tahun di L'Oréal, mengembangkan portfolio rambut dan kecantikan di peringkat global, dan bekerja merentasi jualan, pemasaran dan pengurusan am di Eropah, Asia dan Amerika Syarikat. Sepanjang dua tahun lepas, beliau telah menjadi Ketua Pegawai Eksekutif bagi BH Cosmetics yang berpangkalan di LA, di mana beliau mengetuai transformasi syarikat yang mensasarkan Gen Z kepada sebuah perniagaan yang pelbagai, saksama dan mapan, sambil meningkatkan pertumbuhan dalam terus kepada pengguna.
Emmanuel Miran, yang telah menyertai dalam jawatan yang baharu diwujudkan sebagai Ketua Pegawai Teknologi Global, satu langkah yang menyepadu dan mempercepatkan cita-cita digital dan teknologi syarikat itu di bawah sebuah organisasi. Miran membawa pengalaman kecantikan, CPG, media dan penjagaan kesihatan yang luas, dan telah berkhidmat dalam pelbagai peranan kepimpinan termasuk Ketua Pegawai Penerangan, Ketua Pegawai Teknologi dan Ketua Pegawai Data, dengan memanfaat dan mengewangkan data dan teknologi untuk memacukan pertumbuhan. Beliau menghabiskan lebih daripada 16 tahun dengan L'Oréal di dalam peranan kepimpinan digital dan teknologi. Sebelum ini beliau berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Teknologi dan Digital untuk Mondelez International, News Corp. dan terbaharu International SOS.
Pasukan pengurusan Syarikat itu juga termasuk penambahan Ketua Pegawai Kewangan Global Virginie Costa; Ketua Pegawai Rakyat Global Gretchen Koback Pursel; dan Presiden bagi Jenama Global dan Ketua Pegawai Pemasaran Global Hugh Dineen, yang kesemuanya turut serta pada Ogos. Costa ialah satu daripada hanya tujuh Ketua Pegawai Kewangan wanita global di kalangan 25 syarikat kecantikan utama.
Syarikat Wella kini mempunyai lebih 6,000 orang pekerja di lebih 100 buah negara. Pada masa ini, 57 peratus pekerja Wella di seluruh dunia adalah wanita dan 45 peratus wanita di Wella berada di peringkat Pengarah dan ke atas. Sejak 1 Disember, 2020, hampir 70 peratus pekerja baharu adalah wanita dan kira-kira 60 peratus daripada jumlah kenaikan pangkat di syarikat itu diperolehi oleh wanita.
“Kami adalah sebuah industri yang dibina di atas tulang belakang wanita – pewarna salun, penggaya, juruteknik kuku. Malah, hampir 90 peratus industri salun profesional di Amerika Syarikat dan United Kingdom terdiri daripada wanita – tetapi hanya sebilangan kecil adalah pemilik perniagaan itu,” kata Young-Scrivner. “Kami mahu menyokong kejayaan industri secara keseluruhan dan percaya itu bermakna melakukan bahagian kami dalam menyokong wanita dalam industri ini.”
Maklumat mengenai Syarikat Wella
Syarikat Wella adalah satu daripada syarikat kecantikan terkemuka di dunia, terdiri daripada sebuah keluarga jenama ikonik termasuk Wella Professionals, Clairol, OPI, Nioxin, Sebastian Professional dan ghd. Di Syarikat Wella, kami adalah inovator yang berusaha untuk memberi inspirasi kepada pengguna dan profesional kecantikan melalui jenama kami untuk melihat, merasai dan menjadi diri mereka yang sebenar. Kami komited untuk membina syarikat kecantikan terbaik dalam industri di mana lebih 6,000 orang pekerja kami di lebih 100 buah negara boleh membawa diri mereka yang terbaik untuk bekerja. Dipandu oleh nilai-nilai syarikat kami dan diterajui oleh tujuan untuk memberikan impak positif kepada orang ramai, melalui produk kami dan ke arah planet dan masyarakat kami, kami menyampaikan pertumbuhan yang mapan kepada semua pihak berkepentingan. Untuk maklumat lanjut mengenai Syarikat Wella, sila layari www.wellacompany.com dan ikuti kami di LinkedIn, Instagram dan Facebook.
http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=15323
No comments:
Post a Comment