Friday, May 6, 2022

PENERBITAN PEMECUT KEUSAHAWANAN WANITA MEWUJUDKAN KES PERNIAGAAN UNTUK PEMEROLEHAN YANG RESPONSIF JANTINA

 


Table 

Nilai strategik perolehan: Mengapa pemerolehan yang responsif jantina boleh membantu perniagaan untuk berjaya satu penerbitan oleh Wanita PBB (kredit foto: Wanita PBB/David Snyder)


Ringkasan Taklimat Advokasi berasaskan bukti menggesa sektor swasta untuk mengguna pakai strategi pemerolehan yang responsif jantina dan mengintegrasikan perniagaan, diterajui dan responsif jantina milik wanita ke dalam rantaian nilai sebagai satu wadah untuk memajukan matlamat ekonomi dan nilai sosial perniagaan selaras dengan Matlamat Pembangunan Lestari.



NEW YORK, 6 Mei (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Pemecut Keusahawanan Wanita (WEA) hari ini mengumumkan penerbitan sebuah Ringkasan Taklimat Advokasi bertajuk “Nilai strategik perolehan: Mengapa pemerolehan yang responsif jantina boleh membantu perniagaan untuk berjaya” yang membentangkan bukti kukuh tentang faedah untuk mengukuhkan penyertaan wanita di dalam rantaian bekalan sektor swasta dalam merealisasikan pertumbuhan ekonomi yang inklusif dan pembangunan lestari.

Siaran akhbar ini mempunyai ciri-ciri multimedia. Lihat siaran lengkap di sini: https://www.businesswire.com/news/home/20220505005120/en/

Dibangunkan oleh Wanita PBB dan dibiayai oleh Mary Kay Inc. untuk menyokong WEA, Ringkasan Taklimat Advokasi itu menyerlahkan pemulihan kemajuan dalam mencapai kesaksamaan jantina akibat daripada pandemik COVID-19, serta cara bagaimana untuk meningkatkan tahap kebimbangan ekonomi, gangguan rantaian bekalan dan kejutan iklim dan persekitaran yang tidak pernah berlaku sebelum ini mempunyai satu  kesan yang tidak seimbang kepada wanita memandangkan kedudukan mereka yang tidak sama rata di dalam masyarakat.

Penerbitan itu mengulangi kajian sebelum ini yang menunjukkan bahawa ekonomi mempunyai peluang yang lebih baik untuk berkembang dan menjadi lebih berdaya tahan dalam menghadapi krisis jika wanita dan lelaki mempunyai hak yang sama.1 Walau bagaimanapun, cabaran besar masih wujud. Usahawan wanita terus menghadapi banyak halangan termasuk kekurangan akses kepada modal di pasaran domestik dan antarabangsa; kurang rangkaian keusahawanan berbanding dengan lelaki; dan dasar yang tidak menggalakkan wanita dalam penyertaan pasaran buruh2. Di peringkat global, walaupun satu daripada tiga perniagaan dimiliki oleh wanita,3 wanita hanya meraih anggaran satu peratus daripada perbelanjaan global oleh syarikat-syarikat besar.4 Undang-undang jantina yang tidak sama rata juga menghalang peluang ekonomi wanita. Sebagai contoh, hampir 2.4 bilion wanita dalam usia bekerja masih tidak menikmati hak ekonomi yang sama rata seperti lelaki.5 Walaupun dengan statistik ini, usahawan wanita kekal sebagai satu penyelesaian bagi banyak cabaran yang dihadapi dunia hari ini dan bukti menunjukkan terdapat satu korelasi langsung di antara peningkatan dalam keusahawanan wanita dan pertumbuhan ekonomi, pembangunan lestari, dan masyarakat yang lebih inklusif dan berdaya tahan6.

Data yang dibentangkan dalam Ringkasan Taklimat Advokasi itu menggariskan cara bagaimana penerimaan dasar dan amalan yang responsif jantina (GRP) melalui proses pemerolehan merupakan satu tunjang strategik untuk mengurangkan kesan bagi halangan struktur yang dihadapi oleh wanita dan pada masa yang sama meningkatkan perniagaan dan mengukuhkan ekonomi. Ringkasan Taklimat Advokasi itu memberi amaran bahawa kegagalan untuk menerima GRP adalah satu peluang yang disia-siakan. Buktinya adalah jelas. Mengurangkan ketidaksamaan jantina adalah baik untuk perniagaan dan adalah merupakan ekonomi pintar.

“Pemerolehan yang responsif jantina mempengaruhi keuntungan korporat, pengurangan risiko, inovasi dan kelestarian. Apabila usahawan wanita dikecualikan daripada perancangan perolehan, syarikat menghadapi risiko untuk meninggalkan sejumlah besar bakat, kreativiti dan kepakaran begitu sahaja. GRP ialah satu strategi perniagaan yang berjaya serta satu pemangkin yang kuat untuk perubahan,” kata Deborah GibbinsKetua Pegawai Operasi, Mary Kay, Inc., dan inseptor bagi WEA.

Untuk memaklumkan Ringkasan Taklimat Advokasi itu, Wanita PBB telah melibatkan lebih 350 pihak berkepentingan pada tahun 2021, yang mana lebih 150 syarikat sektor swasta telah diwakili, dan menggabungkan 7 kajian kes mengenai perjalanan pemerolehan syarikat untuk mewujudkan satu asas bukti mengenai mengapa perniagaan harus menerima pakai pemerolehan yang responsif jantina. Penglibatan pihak berkepentingan dalam bentuk temu bual, satu tinjauan dan satu amalan komuniti, yang mendapat manfaat daripada penyebaran merentasi pelbagai rangkaian, termasuk keahlian dan rangkaian PBB Global Compact (UNGC).

Syarikat-syarikat melaporkan bahawa GRP membawa kepada:
  • Meningkatkan hasil dan mengurangkan perbelanjaan perolehan,
  • Ketersediaan dan daya tahan pembekal yang lebih baik,
  • Reputasi jenama yang diperkukuhkan,
  • Lebih banyak inovasi dan kebolehsesuaian,
  • Peningkatan penyampaian perkhidmatan disebabkan oleh ketangkasan yang lebih tinggi, dan
  • Memperkukuhkan pasaran melalui pembangunan ekonomi tempatan dan pertumbuhan inklusif.
Seperti yang dinyatakan dalam Ringkasan Taklimat Advokasi “pembangunan yang inklusif dan lestari adalah penting bagi perniagaan yang ingin menstabilkan diri mereka dalam ekonomi yang tidak menentu dan mendapat manfaat daripada pertumbuhan masa depan mereka. Memperluaskan ketidaksamaan jantina menjejaskan semua syarikat, termasuk usahawan wanita yang penting kepada rantaian bekalan yang teguh dan berdaya tahan serta perniagaan yang bergantung kepada mereka.”

Mencerminkan peningkatan tumpuan terhadap isu alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) oleh syarikat-syarikat, Ringkasan Taklimat Advokasi itu menyatakan bagaimana “pelaksanaan GRP membolehkan syarikat-syarikat untuk mengamal dan menginstitusikan nilai ESG dan yang penting menyumbang kepada pemerkasaan wanita dan Matlamat Pembangunan Kelestarian (SDG). Melalui penerimaan prinsip GRP itu, perniagaan boleh mencapai kemajuan ke arah pelbagai matlamat, termasuk kesaksamaan jantina (SDG 5) dan mengurangkan ketidaksamaan (SDG 10) di samping penggunaan dan pengeluaran yang bertanggungjawab (SDG 12), menghapuskan kemiskinan (SDG 1) dan kerja yang baik dan pertumbuhan ekonomi (SDG 8).”

Mencapai Matlamat Pembangunan Lestari bukanlah sesuatu yang boleh dilakukan oleh wanita sahaja, atau dengan perniagaan sahaja, atau oleh kerajaan sahaja. Satu-satunya cara untuk kita benar-benar boleh membuat kemajuan adalah jika semua – termasuk perniagaan – bekerjasama ke arah tujuan yang sama,” kata Anita Bhatia, Penolong Setiausaha Agung dan Timbalan Pengarah Eksekutif bagi Wanita PBB.

Menerusi pengeluaran laporan ini, WEA menggesa sektor swasta untuk mengguna pakai strategi GRP dan mengintegrasikan wanita ke dalam rantaian nilai global sebagai satu wadah untuk memajukan SDG. Ini akan membantu perniagaan untuk berjaya dan pada masa yang sama memajukan pemerkasaan ekonomi wanita yang memberi manfaat kepada ekonomi dan masyarakat secara amnya.

Ringkasan Taklimat Advokasi itu boleh didapati di sini.

Maklumat mengenai Pemecut Keusahawanan Wanita
 
Pemecut Keusahawanan Wanita (WEA) adalah satu perkongsian pelbagai pihak berkepentingan mengenai keusahawanan wanita yang ditubuhkan semasa UNGA 74. Ia merangkumi enam agensi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO), Pusat Perdagangan Antarabangsa (ITC), Kesatuan Telekomunikasi Antarabangsa (ITU), Program Pembangunan PBB (UNDP), PBB Global Compact (UNGC),  Wanita PBB dan Mary Kay Inc. untuk memperkasakan 5 juta usahawan wanita menjelang tahun 2030.
 
Matlamat utama bagi inisiatif itu adalah untuk memaksimumkan kesan pembangunan oleh keusahawanan wanita dalam mencapai Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) dengan mewujudkan sebuah ekosistem yang membolehkan untuk usahawan wanita di seluruh dunia. Pemecut itu memberi contoh kekuatan transformasi bagi satu pelbagai perkongsian dengan kekuatan yang unik untuk memanfaatkan potensi usahawan wanita. Ketahui lebih lanjut di we-accelerate. Ikuti kami: Twitter (We_Accelerator), Instagram (@we_accelerator), Facebook (@womensentrepreneurshipaccelerator), LinkedIn (@womensentrepreneurshipaccelerator)
 
1 Laporan Pembangunan Dunia. 2012: Kesaksamaan dan Pembangunan Jantina: https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/4391.
2 Ringkasan Taklimat Dasar Suruhanjaya Eropah dan OECD mengenai Keusahawanan Wanita. 2017: https://www.oecd.org/cfe/smes/Policy-Brief-on-Women-s-Entrepreneurship.pdf
3 Bank Dunia. 2020. Tinjauan Perusahaan, Portal Data Jantina Bank Dunia: https://www.worldbank.org/en/data/datatopics/gender
4 Vazquez, E.A. dan A.J. Sherman. 2013. Membeli untuk Impak: Bagaimana untuk Membeli daripada Wanita dan Mengubah Dunia. Charleston, Amerika Syarikat: Kelebihan
5 Kumpulan Bank Dunia. 2022. Wanita, Perniagaan dan Undang-undang 2022. Washington, DC: Bank Dunia
6 Fakta dan Tokoh Wanita PBB: Pemerkasaan Ekonomi: https://www.unwomen.org/en/what-we-do/economic-empowerment/facts-and-figures
 
Lihat versi sumber di businesswire.com: 
https://www.businesswire.com/news/home/20220505005120/en/

Hubungi

Komunikasi Korporat Mary Kay Inc.
marykay.com/newsroom
(+1) 972.687.5332 atau media@mkcorp.com

Sumber : Pemecut Keusahawanan Wanita  

No comments:

Post a Comment

DARI BAHAN API FOSIL KE MASA DEPAN HIJAU: OXFORD DAN EBC FINANCIAL GROUP BINCANG APA YANG MENGHALANG KITA

EBC Financial Group dan Jabatan Ekonomi Oxford University merungkai halangan kepada kemajuan iklim, meneroka cukai karbon, pembaharuan subsi...