HAIKOU, China, 3 Ogos, 2022 /Xinhua-AsiaNet/--
Pada 30 Julai, pada Ekspo Produk Pengguna Antarabangsa China 2022 di Hainan, China, satu pertunjukan fesyen dengan bertemakan “Kain Broked Li Menenunkan Gunung dan Lautan” yang diadakan oleh Daerah Autonomi Changjiang Li, Hainan, telah membawa satu pengalaman yang menyegarkan kepada tetamu asing dan dari China, menurut Pusat Pertumpuan Media Changjiang. Pertunjukan itu telah disusun oleh jenama pereka muda INSULAiRE. Jenama itu telah diasaskan di Paris pada tahun 2017 dan membawa maksud ‘insiden bagi pulau itu’ atau ‘penduduk pulau’. Pengasas dan pereka INSULAiRE Yang Zhikai dilahir dan dibesarkan di Hainan. Beliau mendapat inspirasi daripada budaya tradisional tempatan dan menyampaikannya melalui satu pemikiran moden dan antarabangsa. Beliau telah menyepadukan broked Li tradisional dengan unsur Hainan seperti budaya Tanka dan lautan kepada reka bentuk pakaian bergaya sofistikated yang mempersembahkan identiti kebudayaan kumpulan etnik Li tradisional yang tersendiri. Pertunjukan ini bukan sahaja diadakan untuk mewarisi dan melindungi budaya broked Li, tetapi juga untuk mempromosikan pengkomersilan mereka dan pembangunan pelancongan sepanjang musim di Changjiang. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, Hainan Changjiang telah memanfaatkan sumber pelancongan dan kebudayaan tempatan, mengemukakan matlamat untuk membina sebuah destinasi pelancongan kelas pertama di barat Hainan, dan bersungguh-sungguh menyemai sukan, ekologi, budaya, pelancongan luar bandar dan format lain. “Menghargai bunga kapok pada musim bunga, menikmati keharuman buah mangga pada musim panas, melawat Teluk Chess pada musim luruh, dan mendaki pergunungan Bawang pada musim sejuk” telah secara beransur-ansur menjadi satu kelebihan yang unik bagi pelancongan keseluruhan kawasan, sepanjang musim dan pada setiap masa di Changjiang. Sumber: Pusat Pertumpuan Media bagi Changjiang http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=16161 |
No comments:
Post a Comment