Laporan 'Penciptaan Nilai dalam Metaverse mengkaji kesan global metaverse yang besar di seluruh sektor dan perniagaan utama
NEW YORK dan LONDON dan PARIS, 16 Jun (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- McKinsey & Company mengeluarkan laporan baharunya “Penciptaan nilai dalam metaverse,” yang menunjukkan metaverse mungkin terlalu besar untuk diabaikan. Ramalan awal McKinsey menunjukkan metaverse berpotensi meningkat sehingga $5 trilion dalam nilai menjelang tahun 2030. Ramalan itu menunjukkan e-dagang sebagai kuasa ekonomi terbesar ($2.6 trilion), mendahului sektor seperti pembelajaran maya ($270 bilion), pengiklanan ($206 bilion) dan permainan ($125 bilion).
Memandangkan syarikat daripada semua bentuk dan saiz yang berbeza ingin memasuki metaverse, laporan yang luas ini memberikan pandangan yang jelas tentang metaverse tersebut dan bukan, perkara yang dilakukan oleh penggerak pertama, perkara yang menyemarakkan pelaburan dan potensi untuk syarikat pengguna dan B2B.
Laporan itu membina berbilang cerapan dan analisis proprietari, termasuk tinjauan ke atas lebih daripada 3,400 pengguna dan eksekutif terhadap penggunaan metaverse, potensinya dan kemungkinan kesannya ke atas tingkah laku. Penyelidik turut menemu bual pembina metaverse dan pakar industri.
“Metaverse mewakili titik infleksi strategik untuk syarikat, dan ia memberikan peluang besar untuk mempengaruhi cara kita hidup, berhubung, belajar, berinovasi dan bekerjasama,” ujar Eric Hazan, rakan kongsi kanan, McKinsey & Company. “Cita-cita kami adalah untuk membantu ketua bagi kedua-dua syarikat pengguna dan B2B agar lebih memahami kuasa dan potensinya, mengenal pasti imperatif strategik dan bertindak sebagai kuasa untuk evolusinya.”
Perkara yang menyemarakkan pelaburan metaverse
Pada tahun ini, syarikat, modal usaha niaga dan firma ekuiti swasta telah melabur lebih daripada $120 bilion dalam metaverse—lebih dua kali ganda daripada $57 bilion yang dilaburkan sepanjang tahun lepas.
Terdapat pelbagai faktor yang mendorong keghairahan pelabur ini:
NEW YORK dan LONDON dan PARIS, 16 Jun (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- McKinsey & Company mengeluarkan laporan baharunya “Penciptaan nilai dalam metaverse,” yang menunjukkan metaverse mungkin terlalu besar untuk diabaikan. Ramalan awal McKinsey menunjukkan metaverse berpotensi meningkat sehingga $5 trilion dalam nilai menjelang tahun 2030. Ramalan itu menunjukkan e-dagang sebagai kuasa ekonomi terbesar ($2.6 trilion), mendahului sektor seperti pembelajaran maya ($270 bilion), pengiklanan ($206 bilion) dan permainan ($125 bilion).
Memandangkan syarikat daripada semua bentuk dan saiz yang berbeza ingin memasuki metaverse, laporan yang luas ini memberikan pandangan yang jelas tentang metaverse tersebut dan bukan, perkara yang dilakukan oleh penggerak pertama, perkara yang menyemarakkan pelaburan dan potensi untuk syarikat pengguna dan B2B.
Laporan itu membina berbilang cerapan dan analisis proprietari, termasuk tinjauan ke atas lebih daripada 3,400 pengguna dan eksekutif terhadap penggunaan metaverse, potensinya dan kemungkinan kesannya ke atas tingkah laku. Penyelidik turut menemu bual pembina metaverse dan pakar industri.
“Metaverse mewakili titik infleksi strategik untuk syarikat, dan ia memberikan peluang besar untuk mempengaruhi cara kita hidup, berhubung, belajar, berinovasi dan bekerjasama,” ujar Eric Hazan, rakan kongsi kanan, McKinsey & Company. “Cita-cita kami adalah untuk membantu ketua bagi kedua-dua syarikat pengguna dan B2B agar lebih memahami kuasa dan potensinya, mengenal pasti imperatif strategik dan bertindak sebagai kuasa untuk evolusinya.”
Perkara yang menyemarakkan pelaburan metaverse
Pada tahun ini, syarikat, modal usaha niaga dan firma ekuiti swasta telah melabur lebih daripada $120 bilion dalam metaverse—lebih dua kali ganda daripada $57 bilion yang dilaburkan sepanjang tahun lepas.
Terdapat pelbagai faktor yang mendorong keghairahan pelabur ini:
- kemajuan teknologi yang berterusan di seluruh infrastruktur yang diperlukan untuk menggerakkan metaverse
- angin belakang demografi
- pemasaran dan penglibatan jenama yang semakin diterajui pengguna
- meningkatkan kesediaan pasaran apabila pengguna meneroka versi metaverse hari ini, yang sebahagian besarnya didorong oleh permainan manakala aplikasi muncul dalam pergaulan, kecergasan, perdagangan, pembelajaran maya dan kegunaan lain
Sudah, lebih daripada tiga bilion pemain di seluruh dunia mempunyai akses kepada versi metaverse yang berbeza.
“Walaupun idea untuk menyambung secara maya telah dibuat selama beberapa dekad, kini idea itu menjadi semakin nyata, bermakna orang sebenar menggunakannya dan membelanjakan wang sebenar dan syarikat sedang bertaruh besar,” kata Lareina Yee, rakan kongsi kanan, McKinsey & Company. “Namun minat yang berkembang pesat ini telah menyukarkan untuk memisahkan gembar-gembur daripada realiti. Perlu diingat bahawa walaupun kemunculan ledakan dot-com pertama mengakibatkan kehilangan banyak syarikat, internet itu sendiri berubah dari kekuatan ke kekuatan, menghasilkan peserta baharu.”
Pengguna sudah terlibat dalam metaverse
Pengguna sudah ada. Penyelidikan McKinsey menunjukkan pengguna teruja dengan peralihan kehidupan ke metaverse, dengan hampir enam daripada sepuluh (59%) pengguna memilih sekurang-kurangnya satu pengalaman metaverse daripada alternatif fizikalnya.
Antara pengguna tersebut, jenis aktiviti tertentu menonjol sebagai yang paling disukai dalam dunia yang mengasyikkan ini:
“Walaupun idea untuk menyambung secara maya telah dibuat selama beberapa dekad, kini idea itu menjadi semakin nyata, bermakna orang sebenar menggunakannya dan membelanjakan wang sebenar dan syarikat sedang bertaruh besar,” kata Lareina Yee, rakan kongsi kanan, McKinsey & Company. “Namun minat yang berkembang pesat ini telah menyukarkan untuk memisahkan gembar-gembur daripada realiti. Perlu diingat bahawa walaupun kemunculan ledakan dot-com pertama mengakibatkan kehilangan banyak syarikat, internet itu sendiri berubah dari kekuatan ke kekuatan, menghasilkan peserta baharu.”
Pengguna sudah terlibat dalam metaverse
Pengguna sudah ada. Penyelidikan McKinsey menunjukkan pengguna teruja dengan peralihan kehidupan ke metaverse, dengan hampir enam daripada sepuluh (59%) pengguna memilih sekurang-kurangnya satu pengalaman metaverse daripada alternatif fizikalnya.
Antara pengguna tersebut, jenis aktiviti tertentu menonjol sebagai yang paling disukai dalam dunia yang mengasyikkan ini:
- membeli-belah—membeli barangan fizikal atau maya (79%)
- menghadiri acara sosial maya atau bermain permainan sosial (78%)
- bersenam menggunakan realiti maya (76%)
Pemimpin kanan percaya metaverse akan memberi kesan yang ketara kepada industri mereka
Pemimpin perniagaan melihat potensi metaverse untuk memacu impak dan pertumbuhan margin. Sembilan puluh lima peratus pemimpin berkata mereka menjangkakan metaverse akan memberi kesan positif kepada industri mereka dalam tempoh lima hingga sepuluh tahun, dengan 31 peratus mengatakan metaverse secara asasnya akan mengubah cara industri mereka beroperasi. Lebih ketara, satu perempat daripada pemimpin menjangkakan teknologi metaverse akan memacu lebih daripada 15 peratus daripada jumlah pertumbuhan margin organisasi mereka dalam tempoh lima tahun akan datang.
“Metaverse telah meletakkan kami di puncak gelombang gangguan digital seterusnya,” kata Tarek Elmasry, rakan kongsi kanan, McKinsey & Company. “Ia transformatif. Metaverse berkemungkinan besar akan memberi kesan besar kepada kehidupan komersial dan peribadi kita, itulah sebabnya perniagaan, penggubal dasar, pengguna dan rakyat mungkin ingin meneroka dan memahami seberapa banyak yang mereka boleh tentang fenomena ini, teknologi yang akan menyokongnya, dan kesan yang mungkin ada untuk ekonomi kita dan masyarakat yang lebih luas.”
Untuk mendapatkan maklumat lanjut dan membaca laporan penuh, sila klik di sini.
Perihal laporan
McKinsey meninjau lebih daripada 3,400 pengguna dan eksekutif kanan di seluruh Asia–Pasifik, China, Eropah dan Amerika Syarikat untuk mendapatkan cerapan tentang tabiat pengguna metaverse semasa—motivasi mereka, perkara yang mereka lakukan dan perkara yang mereka harapkan untuk dilakukan. Dalam menganalisis potensi penciptaan nilai metaverse dan jumlah landskap pelaburan, kami mengkaji pemacu aktiviti dalam kalangan syarikat utama, modal teroka dan dana ekuiti persendirian. Kami meneliti kemungkinan kesan metaverse pada sektor yang paling berkait rapat dengan teknologi dan penggunaannya, menambah kerja kami dengan penyelidikan tambahan, kajian kes dan contoh dunia sebenar. Laporan itu juga termasuk analisis mendalam terhadap lima industri: pakaian, fesyen dan kemewahan; barangan pembungkusan pengguna; perkhidmatan kewangan; runcit dan telekomunikasi, media serta teknologi.
Perihal McKinsey & Company
McKinsey & Company ialah sebuah firma perunding pengurusan global yang komited untuk membantu organisasi merealisasikan pertumbuhan yang mampan dan inklusif. Kami bekerjasama dengan pelanggan di seluruh sektor swasta, awam dan sosial untuk menyelesaikan masalah yang kompleks dan mencipta perubahan positif untuk semua pemegang saham mereka. Kami menggabungkan strategi berani dan teknologi transformatif untuk membantu organisasi berinovasi dengan lebih mampan, mencapai keuntungan berkekalan dalam prestasi dan membina tenaga kerja yang akan berkembang maju dalam generasi ini dan seterusnya.
Perihal Pertumbuhan, Pemasaran & Jualan, McKinsey & Company
Misi amalan Pertumbuhan, Pemasaran & Jualan McKinsey adalah untuk membantu pemimpin kedua-dua pelanggan pelanggan dan perniagaan-ke-perniagaan mencipta Pertumbuhan Yang Penting melalui transformasi bermakna dan keuntungan yang didorong oleh pemasaran. Amalan ini membantu pelanggannya menetapkan hala tuju strategik mereka, membangunkan keupayaan pemasaran dan jualan mereka serta menghubungkan organisasi mereka untuk merealisasikan potensi penuh peluang saluran semua arah hari ini. Pelanggan mendapat manfaat daripada pengalaman McKinsey dalam bidang teras pertumbuhan, pemasaran dan jualan seperti strategi pertumbuhan, penjenamaan, cerapan pelanggan, ROI pemasaran, pemasaran digital, CLM, harga dan pengurusan jualan dan saluran.
Pemimpin perniagaan melihat potensi metaverse untuk memacu impak dan pertumbuhan margin. Sembilan puluh lima peratus pemimpin berkata mereka menjangkakan metaverse akan memberi kesan positif kepada industri mereka dalam tempoh lima hingga sepuluh tahun, dengan 31 peratus mengatakan metaverse secara asasnya akan mengubah cara industri mereka beroperasi. Lebih ketara, satu perempat daripada pemimpin menjangkakan teknologi metaverse akan memacu lebih daripada 15 peratus daripada jumlah pertumbuhan margin organisasi mereka dalam tempoh lima tahun akan datang.
“Metaverse telah meletakkan kami di puncak gelombang gangguan digital seterusnya,” kata Tarek Elmasry, rakan kongsi kanan, McKinsey & Company. “Ia transformatif. Metaverse berkemungkinan besar akan memberi kesan besar kepada kehidupan komersial dan peribadi kita, itulah sebabnya perniagaan, penggubal dasar, pengguna dan rakyat mungkin ingin meneroka dan memahami seberapa banyak yang mereka boleh tentang fenomena ini, teknologi yang akan menyokongnya, dan kesan yang mungkin ada untuk ekonomi kita dan masyarakat yang lebih luas.”
Untuk mendapatkan maklumat lanjut dan membaca laporan penuh, sila klik di sini.
Perihal laporan
McKinsey meninjau lebih daripada 3,400 pengguna dan eksekutif kanan di seluruh Asia–Pasifik, China, Eropah dan Amerika Syarikat untuk mendapatkan cerapan tentang tabiat pengguna metaverse semasa—motivasi mereka, perkara yang mereka lakukan dan perkara yang mereka harapkan untuk dilakukan. Dalam menganalisis potensi penciptaan nilai metaverse dan jumlah landskap pelaburan, kami mengkaji pemacu aktiviti dalam kalangan syarikat utama, modal teroka dan dana ekuiti persendirian. Kami meneliti kemungkinan kesan metaverse pada sektor yang paling berkait rapat dengan teknologi dan penggunaannya, menambah kerja kami dengan penyelidikan tambahan, kajian kes dan contoh dunia sebenar. Laporan itu juga termasuk analisis mendalam terhadap lima industri: pakaian, fesyen dan kemewahan; barangan pembungkusan pengguna; perkhidmatan kewangan; runcit dan telekomunikasi, media serta teknologi.
Perihal McKinsey & Company
McKinsey & Company ialah sebuah firma perunding pengurusan global yang komited untuk membantu organisasi merealisasikan pertumbuhan yang mampan dan inklusif. Kami bekerjasama dengan pelanggan di seluruh sektor swasta, awam dan sosial untuk menyelesaikan masalah yang kompleks dan mencipta perubahan positif untuk semua pemegang saham mereka. Kami menggabungkan strategi berani dan teknologi transformatif untuk membantu organisasi berinovasi dengan lebih mampan, mencapai keuntungan berkekalan dalam prestasi dan membina tenaga kerja yang akan berkembang maju dalam generasi ini dan seterusnya.
Perihal Pertumbuhan, Pemasaran & Jualan, McKinsey & Company
Misi amalan Pertumbuhan, Pemasaran & Jualan McKinsey adalah untuk membantu pemimpin kedua-dua pelanggan pelanggan dan perniagaan-ke-perniagaan mencipta Pertumbuhan Yang Penting melalui transformasi bermakna dan keuntungan yang didorong oleh pemasaran. Amalan ini membantu pelanggannya menetapkan hala tuju strategik mereka, membangunkan keupayaan pemasaran dan jualan mereka serta menghubungkan organisasi mereka untuk merealisasikan potensi penuh peluang saluran semua arah hari ini. Pelanggan mendapat manfaat daripada pengalaman McKinsey dalam bidang teras pertumbuhan, pemasaran dan jualan seperti strategi pertumbuhan, penjenamaan, cerapan pelanggan, ROI pemasaran, pemasaran digital, CLM, harga dan pengurusan jualan dan saluran.
http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=15997
No comments:
Post a Comment