GUANGZHOU, China, 22 Nov (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Dari 20 hingga 22 November, Persidangan Pelaburan Industri Budaya Kawasan Greater Bay Guangdong-Hong Kong-Macao 2024 telah diadakan di Guangzhou, menghimpunkan wakil-wakil daripada institusi kewangan, persatuan industri, firma pelaburan, syarikat tersenarai, dan perusahaan teknologi budaya.
Persidangan yang bertemakan “Kewangan Budaya Memperkasa Kawasan Greater Bay: Industri dan Teknologi Saling Memperkukuhkan” ini menampilkan inisiatif pelaburan utama serta mempamerkan teknologi budaya inovatif. Sorotan utama termasuk projek seperti filem Fall Into the Mortal World, watak digital maya untuk muzium, dan kemajuan dalam robotik humanoid. Acara ini turut memperkenalkan produk budaya dengan potensi hak harta intelek yang kukuh, menonjolkan kemajuan rantau ini dalam industri budaya digital.
Hab budaya utama seperti Guangzhou, Shenzhen, Hong Kong, dan Macao memanfaatkan sumber yang melimpah untuk mengetengahkan pembangunan dalam kandungan yang dijana oleh kecerdasan buatan (AIGC), pengeluaran digital, dan pembuatan budaya pintar. Usaha-usaha ini menyumbang kepada ekosistem dinamik yang menyokong bentuk baharu penggunaan budaya dan kreativiti digital.
Persidangan ini turut melancarkan dua laporan penting: Laporan Pelaburan Industri Budaya 2024 dan Laporan Trend Pelaburan Industri Budaya Kawasan Greater Bay 2024. Analisis ini menyediakan pandangan berdasarkan data mengenai peluang pembiayaan dan pelaburan, mendedahkan bahawa pembiayaan industri budaya di Kawasan Greater Bay mencapai kira-kira 52.82 bilion yuan dalam tempoh lima tahun yang lalu. Sektor budaya Guangdong, dengan kadar pertumbuhan tahunan melebihi 10%, terus mendahului China dari segi skala dan pendapatan.
Pada tahun 2023, perusahaan berkaitan budaya di Guangdong menghasilkan pendapatan sebanyak 2.2483 trilion yuan, merangkumi satu per tujuh daripada jumlah nasional. Shenzhen sahaja menyumbang lebih 1 trilion yuan, mencerminkan prestasi kukuh rantau ini dalam pembuatan budaya, yang merangkumi hampir separuh daripada pendapatan sektor tersebut.
Guangdong juga merupakan peneraju global dalam segmen budaya khusus seperti permainan, animasi, dan reka bentuk kreatif. Wilayah ini menghasilkan 80% peralatan permainan dan hiburan China, dengan Guangzhou menguasai 20% pasaran global untuk mesin permainan dan Dongguan menerajui pengeluaran produk derivatif animasi. Selain itu, Guangdong menguasai pendapatan nasional dalam permainan (80%), muzik digital (25%), penerbitan digital (20%), dan animasi (33%), menonjolkan kelebihan daya saingnya.
Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.
Hubungi: Zi Xiang
Tel.: 0086-15099961640
E-mel: 376468540@qq.com
Sumber : Wilayah Guangdong
--BERNAMA
No comments:
Post a Comment