SHENZHEN, China, 30 Dis., 2022 /Xinhua-AsiaNet/--
Pameran Industri Kebudayaan Antarabangsa (ICIF) China (Shenzhen) ke-18 bermula pada 28 Disember, 2022. ICIF tahun ini diadakan terutamanya secara di luar talian, dengan dilengkapi dengan pameran dalam talian yang disegerakkan. Adalah dianggarkan lebih 2,500 delegasi kerajaan, institusi kebudayaan dan perniagaan akan menghadiri pameran itu di tapak, manakala 800 institut dan perusahaan akan menyediakan gerai secara dalam talian.
ICIF itu adalah pameran kebudayaan yang pertama di China yang diiktiraf oleh Persatuan Global bagi Industri Pameran (UFI). Sejak penubuhannya di Shenzhen pada tahun 2004, pameran itu telah menyaksikan peningkatan yang berterusan di dalam skala pameran, penonton dan tahap pengantarabangsaan. Ia kini telah berkembang menjadi sebuah enjin utama untuk pertumbuhan perindustrian kebudayaan China, serta sebuah platform dan jendela yang penting untuk menyebarkan budaya China ke seluruh dunia, menurut Kerajaan Rakyat Perbandaran Shenzhen.
Menurut statistik, setiap tahun, ICIF mengumpulkan lebih 100,000 barang pameran daripada industri kebudayaan dan kreatif di dalam dan luar negara, dan lebih daripada 4,000 projek pelaburan dan pembiayaan kebudayaan dipamerkan dan diperdagangkan di pameran itu. Dengan mengambil bahagian di dalam acara itu, pelbagai perniagaan dan institusi luar negara yang cemerlang telah berjaya mengembangkan pasaran mereka dan menemui peluang baharu untuk kerjasama dan pembangunan.
Terutama sekali, sebuah Dewan Pameran Antarabangsa telah diwujudkan di ICIF Awan pada tahun ini. Sebanyak 300 institusi dan perniagaan kebudayaan luar negara dari 30 buah negara dan wilayah merentasi seluruh dunia telah dijemput ke pameran dalam talian itu. Produk dan projek kebudayaan dari dalam dan luar negara sedang dipaparkan pada platform dalam talian, dengan satu penekanan yang kuat kepada menggalakkan pertukaran kebudayaan dan perdagangan di antara China dan negara-negara lain di sepanjang Belt and Road, dan mengembangkan rangkaian antarabangsa untuk perdagangan kebudayaan.
Miao Song, pengasas dan pengarah bagi Canada China Art-Tech (CCAT), membawa bersama rakan Kanada mereka Telefilm Canada, Universiti Concordia dan The 7 Fingers. Beliau berkata, “Ini adalah kali ke-4 kami mengambil bahagian di dalam ICIF itu. Pada tahun ini kami melihat lebih banyak negara yang mengambil bahagian dan lebih banyak pameran yang pelbagai. Terutamanya, produk budaya teknologi tidak pernah gagal untuk menarik perhatian saya.”
Sebagai tindak balas kepada satu soalan tentang kenapa CCAT mengambil bahagian di dalam pameran itu, Pengarah Song percaya bahawa CCAT berkongsi banyak nilai-nilai teras dengan ICIF di dalam menyokong pertumbuhan industri kebudayaan China dan membantu produk kebudayaan China di dalam mencapai khalayak di peringkat global. Beliau berkata: “Pameran CCAT itu adalah pelbagai, merangkumi sains dan teknologi, seni, akademik dan kemanusiaan, dan sektor lain, oleh itu ia sesuai dengan mod paparan ICIF yang berkualiti tinggi, pelbagai dan komprehensif.”
Pameran Industri Kebudayaan Antarabangsa (ICIF) China (Shenzhen) ke-18 bermula pada 28 Disember, 2022. ICIF tahun ini diadakan terutamanya secara di luar talian, dengan dilengkapi dengan pameran dalam talian yang disegerakkan. Adalah dianggarkan lebih 2,500 delegasi kerajaan, institusi kebudayaan dan perniagaan akan menghadiri pameran itu di tapak, manakala 800 institut dan perusahaan akan menyediakan gerai secara dalam talian.
ICIF itu adalah pameran kebudayaan yang pertama di China yang diiktiraf oleh Persatuan Global bagi Industri Pameran (UFI). Sejak penubuhannya di Shenzhen pada tahun 2004, pameran itu telah menyaksikan peningkatan yang berterusan di dalam skala pameran, penonton dan tahap pengantarabangsaan. Ia kini telah berkembang menjadi sebuah enjin utama untuk pertumbuhan perindustrian kebudayaan China, serta sebuah platform dan jendela yang penting untuk menyebarkan budaya China ke seluruh dunia, menurut Kerajaan Rakyat Perbandaran Shenzhen.
Menurut statistik, setiap tahun, ICIF mengumpulkan lebih 100,000 barang pameran daripada industri kebudayaan dan kreatif di dalam dan luar negara, dan lebih daripada 4,000 projek pelaburan dan pembiayaan kebudayaan dipamerkan dan diperdagangkan di pameran itu. Dengan mengambil bahagian di dalam acara itu, pelbagai perniagaan dan institusi luar negara yang cemerlang telah berjaya mengembangkan pasaran mereka dan menemui peluang baharu untuk kerjasama dan pembangunan.
Terutama sekali, sebuah Dewan Pameran Antarabangsa telah diwujudkan di ICIF Awan pada tahun ini. Sebanyak 300 institusi dan perniagaan kebudayaan luar negara dari 30 buah negara dan wilayah merentasi seluruh dunia telah dijemput ke pameran dalam talian itu. Produk dan projek kebudayaan dari dalam dan luar negara sedang dipaparkan pada platform dalam talian, dengan satu penekanan yang kuat kepada menggalakkan pertukaran kebudayaan dan perdagangan di antara China dan negara-negara lain di sepanjang Belt and Road, dan mengembangkan rangkaian antarabangsa untuk perdagangan kebudayaan.
Miao Song, pengasas dan pengarah bagi Canada China Art-Tech (CCAT), membawa bersama rakan Kanada mereka Telefilm Canada, Universiti Concordia dan The 7 Fingers. Beliau berkata, “Ini adalah kali ke-4 kami mengambil bahagian di dalam ICIF itu. Pada tahun ini kami melihat lebih banyak negara yang mengambil bahagian dan lebih banyak pameran yang pelbagai. Terutamanya, produk budaya teknologi tidak pernah gagal untuk menarik perhatian saya.”
Sebagai tindak balas kepada satu soalan tentang kenapa CCAT mengambil bahagian di dalam pameran itu, Pengarah Song percaya bahawa CCAT berkongsi banyak nilai-nilai teras dengan ICIF di dalam menyokong pertumbuhan industri kebudayaan China dan membantu produk kebudayaan China di dalam mencapai khalayak di peringkat global. Beliau berkata: “Pameran CCAT itu adalah pelbagai, merangkumi sains dan teknologi, seni, akademik dan kemanusiaan, dan sektor lain, oleh itu ia sesuai dengan mod paparan ICIF yang berkualiti tinggi, pelbagai dan komprehensif.”
No comments:
Post a Comment