Wednesday, October 9, 2024

MYT NETHERLANDS PARENT B.V. ("MYTHERESA") DAN RICHEMONT TELAH MENANDATANGANI PERJANJIAN UNTUK MYTHERESA MEMPEROLEH YOOX NET-A-PORTER ("YNAP") BAGI MEWUJUDKAN KUMPULAN MEWAH DIGITAL PELBAGAI JENAMA YANG TERKEMUKA SECARA GLOBAL, SEBAGAI PERTUKARAN DENGAN 33% PEGANGAN EKUITI DALAM MYTHERESA

PENGUMUMAN AD HOC MENURUT ARTIKEL 53 LR


7 OKTOBER 2024

 
· Richemont akan menjual YNAP kepada Mytheresa dengan kedudukan tunai sebanyak €555 juta dan tanpa hutang kewangan, tertakluk kepada pelarasan penutupan yang lazim
· Mytheresa akan mengeluarkan saham kepada Richemont yang mewakili 33% daripada modal saham Mytheresa yang telah dicairkan sepenuhnya
· Richemont akan menyediakan kemudahan kredit berputar sebanyak €100 juta kepada YNAP
· Penutupan transaksi dijangka pada separuh pertama tahun 2025, tertakluk kepada syarat-syarat lazim, termasuk kelulusan peraturan
· Transaksi ini mewujudkan kumpulan digital berjenama pelbagai dengan skala yang besar, capaian global serta fokus pelanggan yang luar biasa


MUNICH & GENEVA, Switzerland, 9 Okt (Bernama-BUSINESS WIRE) -- 
Mytheresa dan Richemont pada hari ini secara rasmi mengumumkan perjanjian mengikat untuk Mytheresa memperoleh 100% modal saham YNAP. Langkah strategik ini direka bentuk untuk menubuhkan kumpulan mewah digital berbilang jenama global terkemuka yang menawarkan pilihan pilihan jenama dan produk mewah berprestij tinggi kepada peminat mewah di seluruh dunia.

Rasional Transaksi

Mytheresa dan YNAP kedua-duanya adalah peneraju yang diiktiraf dalam industri mewah, yang terkenal dengan inovasi mereka, perkhidmatan pelanggan berkualiti tinggi dan penawaran produk pilihan pakar. Bersama-sama, kedua-dua syarikat ini menawarkan rangkaian produk yang luas dan saling melengkapi yang menarik minat pelanggan mewah, dengan fokus geografi yang berbeza dan portfolio jenama yang pelbagai.

Dalam jangka sederhana, visi Mytheresa untuk kumpulan yang digabungkan merangkumi:

· Penyepaduan bahagian Mewah YNAP ke dalam Mytheresa bertujuan untuk mewujudkan kumpulan bersatu dengan tiga etalase mewah dalam talian yang berbeza: MYTHERESA, NET-A-PORTER dan MR PORTER. Langkah strategik ini dijangka akan:
◦ Menyediakan tawaran kemewahan yang lebih luas dan lebih terbeza untuk pelanggan berdasarkan pelbagai pilihan, pemasaran, dan titik sentuhan pelanggan yang berbeza;
◦ Menawarkan rakan jenama mewah jangkauan pelanggan yang lebih luas dan spesifik di seluruh dunia hasil daripada penyusunan dan inspirasi yang berbeza; dan
◦ Berkongsi infrastruktur termasuk platform teknologi Mytheresa dan amalan terbaik operasi untuk memudahkan kecekapan yang lebih besar sambil mengekalkan identiti jenama yang berbeza.
· Pemisahan bahagian harga rendah - yang merangkumi YOOX dan THE OUTNET, destinasi utama untuk membeli-belah mewah dalam talian dengan harga rendah - dari bahagian Mewah untuk membolehkan model operasi yang lebih mudah dan lebih cekap, mendorong pertumbuhan dan keuntungan yang lebih tinggi.
· Penamatan bahagian label putih YNAP, setelah kedai dalam talian Maison Richemont yang dikuasakan oleh YNAP beralih ke platform pilihan mereka sendiri.

Michael Kliger, Ketua Pegawai Eksekutif Mytheresa, berkata, “Saya benar-benar teruja dengan pengumuman hari ini. Dengan transaksi ini, Mytheresa bertujuan untuk mencipta sebuah kumpulan mewah digital berbilang jenama yang utama di seluruh dunia. MYTHERESA, NET-A-PORTER dan MR PORTER akan menawarkan edisi mewah berbilang jenama yang berbeza tetapi saling melengkapi berdasarkan kurasi, inspirasi dan perkhidmatan pelanggan terbaik. Ketiga-tiga jenama ini akan berkongsi sebahagian besar infrastruktur mereka, mencipta sinergi dan kecekapan sambil mengekalkan identiti jenama yang berbeza. Perniagaan harga rendah akan mendapat manfaat daripada pemisahan daripada mewah dan model operasi yang lebih mudah, yang mendorong pertumbuhan dan keuntungan. Kami percaya bahawa transaksi ini akan mencipta nilai yang signifikan untuk pemegang saham kami, rakan jenama dan yang paling penting, untuk pelanggan kelas atasan kami.”

Johann Rupert, Pengerusi Richemont, berkata, “Kami gembira kerana telah menemui tempat yang baik untuk YNAP. Sebagai rakan kongsi yang dipercayai oleh banyak jenama mewah global terkemuka di dunia, YNAP terkenal dengan perkhidmatan pelanggan kelas atasan yang inovatif, disokong oleh suara editorial yang berbeza dan memberi inspirasi. Mytheresa berada di kedudukan yang ideal untuk membangunkan aset YNAP bagi lebih memuaskan hati pelanggan dan rakan jenama di seluruh dunia dengan memanfaatkan kekuatan masing-masing dari kedua-dua syarikat ini.”

Pertimbangan Kewangan

Pada penutupan transaksi, Richemont akan menjual YNAP kepada Mytheresa dengan kedudukan tunai sebanyak €555 juta dan tiada hutang kewangan, tertakluk kepada penyelarasan penutupan yang lazim, sebagai pertukaran untuk saham yang akan diterbitkan oleh Mytheresa yang mewakili 33% daripada modal saham Mytheresa yang telah dicairkan1 sepenuhnya pada penutupan selepas penerbitan saham pertimbangan tersebut. Richemont juga akan menyediakan kemudahan kredit berputar selama 6 tahun berjumlah €100 juta untuk membiayai keperluan korporat umum YNAP, termasuk modal kerja.

Richemont akan mempunyai hak untuk menamakan seorang ahli dan seorang pemerhati kepada Lembaga Pengawas Mytheresa selepas penutupan transaksi.

Penutupan transaksi, yang dijangka berlaku pada separuh pertama tahun kalendar 2025, tertakluk kepada syarat-syarat biasa, termasuk penerimaan kelulusan antipakatan.

Transaksi ini tidak tertakluk kepada atau bergantung kepada kelulusan pemegang saham Richemont atau Mytheresa.

Pemegangan saham Richemont dalam Mytheresa akan tertakluk kepada tempoh sekatan jualan selama setahun selepas penutupan transaksi, diikuti oleh tempoh setahun lagi di mana hanya transaksi jualan terhad tertentu yang dibenarkan.

Hasil daripada transaksi ini, Richemont kini menganggarkan penurunan nilai aset bersih YNAP berjumlah kira-kira €1.3 bilion, yang juga mengambil kira wang tunai yang akan kekal dalam YNAP selepas transaksi selesai. Nilai ini tertakluk kepada perubahan sehingga tarikh penutupan kerana ia bergantung kepada beberapa pemboleh ubah, iaitu harga saham Mytheresa, kadar pertukaran USD/EUR, nilai aset bersih dan item yang serupa dengan hutang YNAP pada tarikh penutupan.

Maklumat Panggilan Persidangan

Mytheresa akan menganjurkan panggilan persidangan untuk membincangkan transaksi pada jam 8 pagi Waktu Timur (ET). Bagi mereka yang ingin menyertai melalui siaran web, sila akses panggilan melalui laman web Perhubungan Pelabur Mytheresa di https://investors.mytheresa.com. Bagi mereka yang ingin menyertai melalui telefon, boleh mendail +1 800 715 9871 (AS). Kod akses peserta ialah 3814635. Ulangan panggilan persidangan akan tersedia melalui siaran web di laman web Perhubungan Pelabur Mytheresa. Ulangan telefon akan tersedia dari jam 10 pagi Waktu Timur pada 7 Oktober 2024 hingga 14 Oktober 2024, dengan mendail +1 800 770 2030 (USA). Kod akses ulangan ialah 3814635.

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=18566

No comments:

Post a Comment

DUCK CREEK TECHNOLOGIES DIISYTIHAR SEBAGAI PENERAJU DALAM GARTNER® 2024 MAGIC QUADRANT™ BAGI PLATFORM TERAS INSURANS SAAS P&C, AMERIKA UTARA

Diiktiraf bagi Kesempurnaan Visi dan Keupayaan untuk Melaksanakan BOSTON, 21 Okt (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) --  Duck Creek Technologies, sebua...