Friday, March 15, 2024

CARGILL BERKONGSI HASIL PELAYARAN SULUNG KAPAL LAUT BERKUASA ANGIN PERTAMA DI DUNIA

 

Pyxis Ocean belayar melalui Selat Inggeris dari Sepanyol ke Amsterdam, Mac 2024 

Penemuan mendedahkan penjimatan bahan api yang ketara, menggariskan potensi pendorongan bantuan angin untuk menyokong usaha penyahkarbonan industri perkapalan

GENEVA, 14 Mac (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Cargill hari ini mendedahkan keputusan menarik bagi tempoh ujian selama enam bulan pada Pyxis Ocean, menggariskan potensi teknologi pendorong bantuan angin dalam menggerakkan industri perkapalan ke arah penggunaan tenaga boleh diperbaharui. Kapal MC Shipping Kamsarmax yang dipasang semula dengan dua layar angin pepejal besar WindWings® yang dibangunkan oleh BAR Technologies - - telah mencapai prestasi yang konsisten dengan apa yang diramalkan iaitu bersamaan dengan purata 3 tan bahan api sehari.

“Kami digalakkan oleh hasilnya dan telah belajar banyak tentang melaksanakan pendorongan bantuan angin pada kapal pukal kering,” kata Jan Dieleman, presiden perniagaan Pengangkutan Laut Cargill.. “Kami tidak boleh melakukan ini bersendirian – BAR Technologies dan MC Shipping dan telah menjadi rakan kongsi yang hebat dalam menjadikan Pyxis Ocean satu realiti serta kapten dan anak kapal. Kami berada di hadapan perubahan dalam industri perkapalan dan percaya teknologi yang memanfaatkan angin boleh menjadi cara yang penting dan menjimatkan kos untuk mencapai matlamat penyahkarbonan kami dalam jangka pendek, sederhana dan panjang.”

Pyxis Ocean terlanggar perairan terbuka pada Ogos 2023 dan selama enam bulan pertama ujian  telah melayari Lautan Hindi, Lautan Pasifik, Atlantik Utara dan Selatan, dan melepasi Tanjung Horn dan Tanjung Harapan. Kapal itu telah dipasang dengan WindWings®, yang berukuran 37.5 meter tinggi dan menyerupai sayap kapal terbang yang besar. Sayap dipasang secara menegak untuk menangkap angin dan mendorong kapal ke hadapan, membolehkan enjin kapal dimatikan supaya kapal boleh bergerak pada kelajuan yang sama seperti kapal konvensional menggunakan lebih sedikit bahan api. Sayap dikawal oleh panel sentuh pada jambatan. Sistem lampu isyarat mudah memberitahu krew bila hendak menaikkan atau menurunkan layar. Setelah dinaikkan, operasi diautomatikkan sepenuhnya: penderia di atas kapal sentiasa mengukur angin, dan layar menyesuaikan diri dengan konfigurasi optimum.

No comments:

Post a Comment

DARI BAHAN API FOSIL KE MASA DEPAN HIJAU: OXFORD DAN EBC FINANCIAL GROUP BINCANG APA YANG MENGHALANG KITA

EBC Financial Group dan Jabatan Ekonomi Oxford University merungkai halangan kepada kemajuan iklim, meneroka cukai karbon, pembaharuan subsi...