73 peratus menjangka akan mengekal atau meningkatkan penonton penstriman selepas wabak Covid itu
89 peratus daripada penonton di Asia Tenggara akan menonton iklan sebagai pertukaran untuk program percuma
SINGAPURA, 8 Dis (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Hari ini, The Trade Desk (NASDAQ: TTD) mengumumkan penyelidikan baharu yang pertama seumpamanya di pasaran Asia Tenggara, yang menunjukkan bahawa 180 juta pengguna menstrimkan lapan bilion jam kandungan over-the-top (OTT) setiap bulan merentasi Asia Tenggara -- menjadikan OTT sebagai satu daripada saluran media yang paling pesat berkembang di rantau itu. Perkhidmatan OTT membolehkan penonton untuk menstrimkan kandungan video yang dihasilkan secara profesional melalui internet atas permintaan, dari mana-mana peranti termasuk TV pintar, komputer peribadi atau peranti mudah alih.
Kajian itu, yang meninjau tabiat penggunaan dan tontonan di platform OTT di Indonesia, Filipina, Malaysia, Singapura, Thailand dan Vietnam, menunjukkan bahawa COVID-19 telah mempercepatkan penerimaan OTT. Lebih daripada separuh (57 peratus) pengguna OTT berkata bahawa mereka menstrimkan lebih banyak kandungan OTT semasa wabak tersebut. Tabiat ini besar kemungkinan akan berterusan walaupun setelah COVID-19 dengan 73 peratus merancang untuk mengekal atau meningkatkan penggunaan OTT setelah wabak itu berakhir.
“Pandemik itu telah membawa satu peralihan yang dipercepatkan kepada OTT, dan tidak ada jalan untuk berpatah balik. Ini tidak menghairankan, memandangkan bahawa ramai pengguna telah menghabiskan lebih banyak masa di rumah, dan kandungan OTT adalah lebih mudah dan lebih senang untuk diakses daripada sebelum ini,” kata Mitch Waters, Naib Presiden Kanan bagi Asia Tenggara, Australia, dan New Zealand, The Trade Desk. “Penyelidikan kami menunjukkan, bagaimanapun, peralihan ini hanya berlaku dalam satu arah. Pengiklan memahami perkara ini. Mereka ingin menggerakkan kempen mereka untuk menjangkau pengguna di mana mereka berada, dan oleh itu mereka dapat menggunakan data kepada kempen video dalam cara yang tidak mungkin dapat dilakukan melalui saluran tradisional, seperti TV linear.”
Menekankan perkara ini, kajian itu juga menunjukkan bahawa OTT mempunyai potensi untuk secara serius mengganggu waktu perdana TV tradisional. Sebilangan besar penonton OTT (70 peratus) lebih suka menonton di antara pukul 8 malam hingga 12 tengah malam, dengan membawa penstriman kepada persaingan langsung dengan TV tradisional untuk penonton waktu perdana yang sangat berharga. Lebih-lebih lagi, hampir satu dalam lima penonton OTT sama sekali tidak menonton sebarang TV tradisional dalam masa tiga bulan sebelum tinjauan itu. Penonton Asia Tenggara juga mencari OTT untuk kandungan kegemaran mereka, dengan 58 peratus beralih kepada OTT untuk menonton program kegemaran mereka berbanding hanya 48 peratus pada siaran tradisional.
Sebagai sebahagian daripada peralihan ini, penonton di Asia Tenggara bersedia untuk menerima iklan bagi mendapatkan kandungan percuma. Mengikut wilayah, lebih daripada 100 juta orang menggunakan platform OTT yang disokong oleh iklan, dengan sebilangan besar penonton (89 peratus) sanggup untuk menonton iklan sebagai pertukaran bagi program percuma.
“Ketika perkhidmatan penstriman terus menyediakan kandungan penstriman yang lebih banyak dan lebih kaya untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat bagi kandungan OTT, jenama dapat mewujudkan pengalaman pengiklanan yang menarik yang ingin digunakan oleh penonton Asia Tenggara,” kata Waters. “Dan dengan OTT, pengiklan mempunyai peluang untuk melabur di dalam pendekatan dan platform pengiklanan yang dipacu oleh data yang akan membantu mereka berjaya dalam masa depan baharu ini bagi TV.”
Penemuan utama daripada penyelidikan itu termasuk:
- 180 juta orang di Asia Tenggara menggunakan perkhidmatan penstriman OTT.
- Penonton menstrimkan lapan bilion jam OTT sebulan merentasi Asia Tenggara, dengan tiga bilion jam di Indonesia sahaja. Pasaran utama yang lain termasuk Filipina (2.2 bilion jam penstriman/bulan), Thailand (1.41 bilion jam/bulan) dan Vietnam (1 bilion jam/bulan).
- 57 peratus bagi penonton OTT telah meningkatkan penstriman semasa COVID dan 73 peratus merancang untuk mengekal atau meningkatkan penggunaan OTT walaupun selepas wabak itu. Peningkatan penstriman semasa COVID adalah yang terpantas di Indonesia, dengan 66 peratus lebih banyak penstriman, 59 peratus di Vietnam dan 58 peratus di Malaysia.
- Mengikut wilayah, 17 peratus daripada penonton OTT belum menonton mana-mana TV tradisional dalam tempoh tiga bulan sebelum memberi respons kepada tinjauan itu. Angka itu adalah lebih tinggi di Filipina (22 peratus) dan Malaysia (23 peratus).
- 89 peratus penonton di Asia Tenggara akan menonton iklan sebagai pertukaran bagi kandungan penstriman percuma. Indonesia dan Filipina terutamanya bersikap lebih toleransi terhadap iklan, dengan jumlah penonton yang sanggup untuk menonton empat atau lebih iklan setiap jam bagi kandungan percuma masing-masing pada 38 peratus dan 42 peratus.
- Pengiklan dapat menjangkau lebih dari 100 juta pengguna di Asia Tenggara di platform yang disokong oleh iklan. Penstriman yang disokong oleh iklan adalah sangat popular terutamanya di Thailand, di mana pengiklan dapat menjangkau 7 dari 10 penonton OTT di Thailand.
Metodologi
Laporan ini ditugaskan oleh The Trade Desk dan dijalankan oleh data pemasaran, wawasan, dan perundingan terkemuka di dunia, Kantar. Kantar melakukan satu tinjauan di antara 4,500 pengguna, yang berumur lebih 16 tahun di Filipina, Singapura, Malaysia, Vietnam, Thailand dan Indonesia pada September 2020.
Maklumat mengenai The Trade Desk
The Trade Desk™ adalah sebuah syarikat teknologi yang memberi kuasa kepada pembeli iklan. Melalui platform layan diri, berasaskan awan mereka, pembeli iklan dapat membuat, mengurus, dan mengoptimumkan kempen pengiklanan digital merentasi seluruh format dan peranti iklan. Penyepaduan dengan data utama, inventori, dan rakan penerbit memastikan jangkauan maksimum dan keupayaan dalam membuat keputusan, dan API perusahaan membolehkan pengembangan khusus di atas platform itu. Beribu pejabat di Ventura, CA, The Trade Desk mempunyai pejabat merentasi Amerika Utara, Eropah, dan Asia Pasifik. Untuk mengetahui lebih lanjut, sila layari thetradedesk.com atau ikuti kami di Facebook, Twitter, LinkedIn dan YouTube.
Lihat versi sumber di businesswire.com:
https://www.businesswire.com/news/home/20201207006003/en/
Hubungi
Jennie Johnson
The Trade Desk
jennie.johnson@thetradedesk.com
Sumber : The Trade Desk
No comments:
Post a Comment