TIANJIN, China, 25 Jan (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Tianjin Port Group dan Huawei mengumumkan pada minggu ini bahawa kedua-dua syarikat akan mendalamkan kerjasama untuk membina kembar pelabuhan digital, menjadikannya lebih berautomatik dan cerdas. Yang Jiemin, Naib Presiden Tianjin Port Group, menjelaskan bahawa rancangan ini terdiri daripada tiga bahagian: Pembinaan terminal berautomatik baharu, menaik taraf terminal tradisional dan transformasi digital secara menyeluruh.
Terminal Seksyen C di dalam Kawasan Pelabuhan Beijiang di Pelabuhan Tianjin ialah terminal pelabuhan pintar, sifar karbon pertama di dunia. Terminal tersebut memasuki operasi komersial berskala besar pada bulan Oktober 2021 dan telah beroperasi dengan stabil semenjak itu. Teknologi pemanduan berautonomi 5G dan L4 digunakan di terminal ini untuk membuatkannya lebih selamat dan lebih cekap. Di terminal itu, kren kontena beroperasi secara automatik dan robot cerdas bagi sistem pengangkutan mendatar kerap berulang-alik. Kren dermaga yang dikawal dari jauh mengangkat kontena yang penuh sarat dari kapal kargo dan meletakkannya di atas robot cerdas untuk pengangkutan mendatar. Disokong oleh Sistem Satelit Navigasi BeiDou, robot ini dipandu ke stesen mengunci/membuka kunci automatik untuk membuka kontena dan kemudian ke laman kontena di sepanjang laluan pemanduan optimum yang dikira dalam masa nyata. Keseluruhan proses berjalan lancar.
Yang Jiemin menjelaskan cara penyelesaian baharu itu, yang menggabungkan teknologi pemanduan berautonomi 5G dan L4, buat kali pertama telah dimasukkan ke dalam aplikasi komersial berskala besar dalam sebahagian senario awam di Terminal Seksyen C. Ini telah memberikan model baharu untuk menaik taraf dan mengubah terminal kontena tradisional sedia ada di seluruh dunia. "Inovasi yang digunakan di Pelabuhan Tianjin ini memberikan impak besar kepada industri pelabuhan, mencipta nilai baharu untuk pelabuhan dengan menambah baik persekitaran operasi, memacu pembangunan hijau dan rendah karbon, serta meningkatkan kecekapan operasi. Kami percaya bahawa amalan ini akan menggalakkan pembangunan cerdas industri pelabuhan global," kata Yang.
Terminal Seksyen C di dalam Kawasan Pelabuhan Beijiang di Pelabuhan Tianjin ialah terminal pelabuhan pintar, sifar karbon pertama di dunia. Terminal tersebut memasuki operasi komersial berskala besar pada bulan Oktober 2021 dan telah beroperasi dengan stabil semenjak itu. Teknologi pemanduan berautonomi 5G dan L4 digunakan di terminal ini untuk membuatkannya lebih selamat dan lebih cekap. Di terminal itu, kren kontena beroperasi secara automatik dan robot cerdas bagi sistem pengangkutan mendatar kerap berulang-alik. Kren dermaga yang dikawal dari jauh mengangkat kontena yang penuh sarat dari kapal kargo dan meletakkannya di atas robot cerdas untuk pengangkutan mendatar. Disokong oleh Sistem Satelit Navigasi BeiDou, robot ini dipandu ke stesen mengunci/membuka kunci automatik untuk membuka kontena dan kemudian ke laman kontena di sepanjang laluan pemanduan optimum yang dikira dalam masa nyata. Keseluruhan proses berjalan lancar.
Yang Jiemin menjelaskan cara penyelesaian baharu itu, yang menggabungkan teknologi pemanduan berautonomi 5G dan L4, buat kali pertama telah dimasukkan ke dalam aplikasi komersial berskala besar dalam sebahagian senario awam di Terminal Seksyen C. Ini telah memberikan model baharu untuk menaik taraf dan mengubah terminal kontena tradisional sedia ada di seluruh dunia. "Inovasi yang digunakan di Pelabuhan Tianjin ini memberikan impak besar kepada industri pelabuhan, mencipta nilai baharu untuk pelabuhan dengan menambah baik persekitaran operasi, memacu pembangunan hijau dan rendah karbon, serta meningkatkan kecekapan operasi. Kami percaya bahawa amalan ini akan menggalakkan pembangunan cerdas industri pelabuhan global," kata Yang.
No comments:
Post a Comment